Als ondernemer wil je graag succesvol zijn en dat beeld naar de buitenwereld toe in stand houden. Maar fouten maken is menselijk en het is tijd om het taboe daarop te doorbreken. Tijdens de Amsterdamse Fuck-Up Nights deelden drie ondernemers de fouten die ze maakten en de lessen die ze daarvan leerden. Het zette me aan tot nadenken: waarom delen wij als ondernemers ook niet wat vaker onze fuck-ups? Vandaag deel ik de 5 lessen die ik in 2017 leerde door fouten te maken.

  1. Niet overal ‘ja’ tegen zeggen

Toen ik net begon met ondernemen, zei ik overal ‘ja’ tegen. Een tekst over bouwmaterialen? Prima! Webteksten voor technische start-up die amper budget had? Doen we. Hoe langer ik bezig was met ondernemen, hoe meer ik ontdekte van welke opdrachten ik energie kreeg en voor welke opdrachtgevers ik graag wilde werken.

Inmiddels heb ik een beter beeld van mijn ideale opdrachtgevers: ondernemers en organisaties met een duurzame of sociale missie. Mensen die de wereld een stukje mooier willen maken. Nu ik dat weet, is het makkelijker om opdrachten die niet bij Cup of Copy passen af te slaan en door te verwijzen naar iemand anders. Het mooie is dat ik in 2017 al voor een aantal van dit type opdrachtgevers heb mogen werken. Nu ik weet welke opdrachtgevers ik het beste kan helpen, ontstaat er ook meer ruimte voor die opdrachten.

  1. Follow-up is enorm belangrijk

In de eerste zes maanden van dit jaar schreef ik aan mijn scriptie. Ik deed onderzoek, schreef stukken, schaafde bij en was er volop mee bezig. Hierdoor reageerde ik soms laat op zakelijke mailtjes. Ook beloofde ik een potentiële opdrachtgever dat ik na het inleveren van mijn scriptie bij haar terug zou komen – toen het zover was, had ze al iemand anders gevonden die haar kon helpen. Logisch, want ik had weken niets van me laten horen.

De les die ik leerde, was dat follow-up enorm belangrijk is. Reageer op tijd op mailtjes, verplaats je in de opdrachtgever en bedenk hoe je diegene zo goed mogelijk kunt helpen. Als je op dat moment geen tijd hebt, wees daar dan eerlijk over en maak het bespreekbaar. Maar laat het in elk geval weten.

  1. Het hoeft niet perfect te zijn

Als een opdrachtgever teksten nodig heeft, schrijf ik eerst een conceptversie. In het begin nam ik daar heel veel tijd voor – het moest natuurlijk perfect. Later realiseerde ik me dat ik het veel beter andersom kon benaderen: eerst een ruwe versie schrijven, feedback vragen aan de opdrachtgever en dan pas de tekst perfectioneren. Juist doordat je jouw dienst of product al eerder aan de opdrachtgever laat zien, krijg je waardevolle feedback en kun je het eindresultaat goed afstemmen op de wensen van de opdrachtgever.

  1. Financiële doelen stellen

Nooit eerder stelde ik financiële doelen voor mijn bedrijf. En dat merkte ik: mijn inkomsten schommelden en ik wist niet goed waar ik aan toe was. Begin dit jaar besloot ik het professioneler aan te pakken. Ik leerde werken met boekhoudprogramma MoneyMonk, besloot mezelf maandelijks salaris uit te keren en verdiepte me in Profit First, een methode die ondernemers helpt om grip op financiën te krijgen. Ik leerde dat financiën geen bijzaak zijn wanneer je een bedrijf hebt en dat het belangrijk is om ook op dat gebied doelen te stellen. Pas wanneer je dat doet, weet je waar je naartoe werkt en kun je gerichte plannen maken voor de toekomst van jouw bedrijf.

  1. Weten wat je waard bent

Je mag het best weten: in 2017 heb ik voor het eerst mijn tarief verhoogd voor mijn huidige opdrachtgevers. Dat had ik nog nooit gedaan sinds de start van mijn bedrijf. Daardoor vroeg ik lange tijd een veel te laag tarief waar ik amper van kon rondkomen. Inmiddels weet ik dankzij de positieve reacties van opdrachtgevers en de kennis die ik heb dat ik meer waard ben en durf ik dat ook te vragen.

Dit waren voor mij de grootste lessen die ik in 2017 leerde. Ja, ik maakte fouten. Niet alles verliep vlekkeloos. Maar dat hoort bij het ondernemerschap. Je valt, leert ervan, staat op en houdt de lessen in je achterhoofd tijdens de volgende poging. Nu ben ik benieuwd wat jij het afgelopen jaar hebt geleerd op het gebied van ondernemen. Durf jij jouw lessen te delen in de reacties?

Lees ook de blogpost over de 9 lessen die ik leerde van een jaar ondernemen.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus