Op 19 mei 2015 plaatste ik een foto op Facebook waarop ik trots voor de Kamer van Koophandel stond. Ik had ineens een bedrijf. Tenminste, dat is hoe de buitenwereld het zag. In werkelijkheid is er natuurlijk een heel proces aan voorafgegaan. Waarom ben ik als freelancer begonnen en wat hoop ik ermee te bereiken?

Sinds 2011 blog ik op mijn persoonlijke blog passievoorschrijven.nl. Meestal over communicatie, schrijven, bloggen en creativiteit. Het laatste jaar kreeg ik via mijn blog steeds vaker de vraag van bedrijven en communicatiebureaus of ik hen wilde helpen met (web)teksten schrijven en social media. Voorzichtig nam ik eens een opdracht aan en dat beviel me zo goed, dat ik er voor het eerst serieus over nadacht om voor mezelf beginnen.

In mei waagde ik de stap. Ik bedacht een naam, kocht de domeinnaam en schreef me in bij de Kamer van Koophandel. Cup of Copy was een feit. De naam is, naast een woordspeling, een samenvoeging van het woord ‘copywriting’ en de uitdrukking ‘it’s (not) my cup of tea (of ‘coffee’, zoals de Amerikanen zeggen)’. Copywriting omvat de diensten die ik aanbied – tekstschrijven, bloggen, social media, etc. – en is dus echt my cup of tea.

Tijdens mijn studie en stages heb ik gezien hoe veel bedrijven worstelen met de digitalisering. Ze moeten ‘iets’ met social media, willen een website met aantrekkelijke teksten en de doelgroep bereiken is ook belangrijk. Vaak ontbreekt de kennis van zowel tekstschrijven als nieuwe media en gebeurt het volgende:

1) De stagiair mag het opknappen
2) Het bedrijf doet het ‘erbij’

Er is geen plan of strategie. Er is geen tijd om bezig te zijn met die digitale communicatie. En dat is zonde. Er zijn online zoveel mogelijkheden, zoveel manieren om jezelf als bedrijf zichtbaar te maken en nieuwe mensen te bereiken met je product of dienst. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de online communicatie bij de meeste bedrijven veel beter, persoonlijker en effectiever kan.

De afgelopen maanden heb ik achter de schermen aan deze website gewerkt en de eerste klanten mogen verwelkomen. Een eigen bedrijf verdient een eigen website, met natuurlijk een blog waarop ik over het vak schrijf. Ik hoop dat steeds meer bedrijven het belang gaan inzien van digitale communicatie en goede teksten, zodat het chaotische web een stukje mooier (en leesbaarder) wordt.

Vanaf dit moment is mijn bedrijf out in the open. Het is voor mij het begin van een spannende tijd als ondernemer. Een tijd waarin ik ervaring wil opdoen, mijn kennis wil delen en hopelijk veel andere ondernemers kan helpen om online effectiever te communiceren.

Foto door: Gabriele Forcina

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus