Vroeger wisselde ik van mailadres als het aantal (ongevraagde) nieuwsbrieven te groot werd. Tools als Unroll.me kende ik toen niet en handmatig uitschrijven en verwijderen kostte teveel tijd. Al die reclame, bah. Niemand las het. Nu lijken nieuwsbrieven ineens weer hip te zijn. Wekelijks favoriete links delen, volgers op de hoogte houden van ontwikkelingen in een vakgebied of maandelijks een update sturen over je werk; we schrijven ons er massaal voor in.

Nieuwsbrief 1.0 kan de deur uit, want het is tijd voor nieuwsbrief 2.0. Nieuwsbrieven die waarde toevoegen voor de lezer, persoonlijk zijn en met enige regelmaat in de mailbox verschijnen. Zo lees ik iedere week de nieuwsbrief van blogger en uitgever Ernst-Jan Pfauth over journalistiek en media. En de dagelijkse nieuwsbrief van Hugh MacLeod, want daar zit een inspirerende cartoon bij. Pfauth schrijft op zijn website het volgende over de nieuwsbrief:

‘Om op de hoogte te blijven van wat andere journalistieke publicaties uitvoeren, lees ik belachelijk veel artikelen over het vak. Elke zaterdagmorgen verstuur ik een selectie van de meest interessante verhalen die ik tegenkwam.’

Hiermee doet hij twee dingen. Hij laat zien dat hij veel weet over zijn vakgebied en steeds meer kennis verzamelt. En hij deelt de beste stukken zodat ook jij als lezer op de hoogte bent én zelf niet alle journalistieke publicaties hoeft door te ploegen. In een tijd waarin er meer informatie beschikbaar is dan we kunnen opnemen, is dat heel welkom.

Laatst sprak ik met een communicatiespecialist over het nut van nieuwsbrieven. Hij vertelde me dat veel nieuwsbrieven vooral het einde van een gesprek betekenen. ‘Als er iets gebeurt, besproken of beslist is, brengen bedrijven het naar buiten via de nieuwsbrief.’ Of als ze iets te verkopen hebben. Daardoor is de nieuwsbrief vooral een mededeling waar je toch niets meer over kunt zeggen of irritante reclame die je mailbox vervuilt. Die hoeven we niet.

Wat we wel willen? Persoonlijke nieuwsbrieven met handmatig geselecteerde verhalen of producten. Nieuwsbrieven die iets toevoegen en onze tijd waard zijn. Heb je een webshop? Geef nieuwsbriefabonnees dan geen overzicht van de nieuwe collectie, maar inspireer hen met tips. Zijn jouw klanten zzp’ers? Deel dan artikelen en tips die hun problemen helpen oplossen. Kortom: voeg waarde toe en laat de lezer zien je dat je zijn aandacht waard bent. Om aandacht schreeuwen en vervolgens alleen maar over je eigen producten praten, werkt niet.

Een nieuwsbrief is niet het einde van een gesprek. Het is het begin ervan. En het mooie is, dat jij dat in handen hebt. Jij hebt de mogelijkheid om het gesprek te beginnen, want je komt naar de klant toe. In zijn mailbox. Dat hoeft niet irritant te zijn, zolang het geen verkoopverhaal is. Deel jouw kennis en ga het gesprek aan. Dan is die unsubscribe knop ineens minder belangrijk.

Foto credits: Roman Kraft

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus