Wat heeft in deze digitale tijd de meeste waarde? Aandacht. We streven er allemaal naar in de vorm van likes, retweets, hartjes en reacties. Volgens social entrepeneur Gary Vaynerchuck moet je daarom kijken naar waar mensen met hun aandacht zijn in plaats van naar de kanalen die je tot je beschikking hebt. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af waarom televisiereclames nog zo duur zijn, terwijl we tijdens die reclames massaal tweeten en onze Instagram feed bekijken. Het is een duur medium, terwijl we daar niet zijn met onze aandacht. De strijd om aandacht is precies de reden waarom je (tijd) moet investeren in nieuwe kanalen waar de aandacht naar verschuift.

Cijfers versus aandacht
Tijdens mijn stage bij een communicatiebureau monitorden we de aandacht die onze klanten kregen in de media. Werd een klant genoemd in een nationale krant? Dan keken we hoeveel lezers de krant had. Achteraf een vreemd systeem om aandacht te meten, want dat een bepaald medium een X aantal lezers of kijkers heeft, betekent niet dat zij het artikel hebben gelezen of de advertentie hebben gezien. Zoals Gary Vaynerchuck zegt (vrij vertaald): je kunt wel blij zijn dat een banner op een drukbezochte website staat, maar als dat linksonder in de hoek is, levert het alsnog geen aandacht op.

Sinds een paar weken ben ik actief op Snapchat (volgen kan via @rosalindemarkus). Ik had het al een tijdje op mijn telefoon staan, maar gebruikte het amper. Tot ik blogger Elja Daae erover hoorde. Ze was enorm enthousiast, dus probeerde ik het. Na een paar dagen liet ik mijn eerste snaps aan iemand zien die geen social media gebruikt. ‘Wat saai,’ zei hij. ‘Dit duurt veel te lang. Moet je de hele dag delen wat je aan het doen bent? Als ik jou was zou ik het niet gebruiken, je hebt er niets aan en straks raak je er nog aan verslaafd.’ In dat laatste had hij gelijk. Snapchat is verslavend. En hoewel de cijfers nog niet in de buurt komen van die van populaire social media als Facebook, is het wel de plek waar jongeren met hun aandacht zijn. En dat maakt het een interessant kanaal.

Volg het verschuiven van aandacht
Juist wanneer je een medium nog niet goed begrijpt, moet je er tijd in steken. Ik ben ervan overtuigd dat je een medium pas goed leert kennen wanneer je het zelf actief gebruikt en ermee experimenteert. Daarom gebruik ik nu Snapchat. Ik wil het begrijpen, zien hoe het werkt, waar anderen het voor gebruiken en wat het kan toevoegen aan bestaande kanalen. Niet alleen omdat ik vind dat ik daarvan op de hoogte moet zijn, maar ook omdat de kans bestaat dat het uitgroeit tot een medium waar je niet meer omheen kunt als persoon of als bedrijf – en dan kun je maar beter weten hoe het werkt.

Kijk dus niet naar de kanalen met de meeste volgers, kijkers, of lezers. Laat je niet beïnvloeden door indrukwekkende getallen die uiteindelijk niets zeggen over aandacht of waarde. Het enige dat je in de gaten moet houden, is waar de aandacht (van wie jij wil bereiken) op dit moment is. Je hoeft niet meteen te begrijpen waarom de aandacht daarnaar verschoven is, maar je moet het wel leren zien. En als je dat ontdekt, zorg dan dat je daar ook bent. Om te leren, te observeren en mee te doen. Dan is aandacht niet langer een nietszeggend getal, maar echt waardevol.

Waar ben jij online vooral met je aandacht?

Foto credit: Tracy Thomas

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus