Sla jij nog een vakblad open, of kijk je toch eerder op relevante blogs? Laatst moderniseerde ik een printadvertentie voor een klant die het in een vakblad wilde plaatsen. Toen ik daar met een studiegenoot over sprak, zei hij: ‘Gelukkig zijn offline media nog altijd belangrijker dan online media.’ Maar is dat wel zo?

Een paar jaar geleden kon je als bedrijf nog kiezen of je ‘iets’ met online media wilde doen. Tegenwoordig is het zo belangrijk dat je geen keuze meer hebt: online zijn is een must. Hoewel offline media decennialang dominant waren en voor advertenties torenhoge prijzen konden vragen, verschuift de focus steeds meer naar online. Forbes schrijft dat maar liefst 85% van het zoeken naar producten en diensten online gebeurt. Online is hip, happening én in veel gevallen goedkoper.

Ook als je online niets te verkopen hebt, moet je er tijd in steken.Als ik ergens naartoe wil, een vraag heb of benieuwd ben naar de leukste plekjes in een vreemde stad, heeft Google het antwoord. Wat er online over jou of jouw bedrijf te vinden is, is de eerste indruk die iemand krijgt. De website bepaalt of ik je professioneel vind en op je social media kanalen ontdek ik of je aardig bent. Het beste is als jouw online identiteit hetzelfde is als jouw offline identiteit. Dat offline en online een verlengstuk van elkaar worden.

Een docent zei eens dat de meeste mensen eerst aan de middelen denken en dan pas aan het doel. Wat heb ik al? Wat kan ik gebruiken? Terwijl het doel zou moeten bepalen welke middelen je inzet. Online media zijn belangrijk en niet meer weg te denken uit deze tijd. Maar of online media belangrijker zijn dan offline media, dat verschilt per bedrijf. De klant voor wie ik de advertentie maakte, levert aan een doelgroep die specifieke vakbladen leest. De advertentie was dus logisch, terwijl een bedrijf met een jonge doelgroep eerder online media inzet.

Kortom: er is geen sluitend antwoord op de vraag wat belangrijker is. Online en offline media hebben beide sterke kanten, dus je kunt ze beide inzetten. Zorg er in ieder geval voor dat je online aanwezig bent zodat mensen die iets zoeken jou ook vinden. En laat de verdere invloed ervan niet bepalen door of het hip is, maar of het jou helpt om je doel te bereiken. Dat is pas echt belangrijk.

Foto door: Jordan McQueen

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus