Als je blogt, weet je het: bloggen is heel krachtig. Er is geen ander online medium waarmee je jouw persoonlijkheid zo goed kunt laten zien. Toch beginnen veel ondernemers er niet aan. Ze weten niet hoe ze het moeten aanpakken, voelen zich overweldigd door alle blogtips die online te vinden zijn en stellen het uit. Karin Ramaker schreef speciaal voor zzp’ers het boek Beter Bloggen waarin ze je op weg helpt en laat zien wat het bloggen je kan brengen.

Het boek is overzichtelijk opgedeeld in drie delen: hart, hoofd en handen. Het eerste deel gaat vooral over de geschiedenis van het bloggen, de voordelen voor jou en jouw bedrijf en hoe je ervoor zorgt dat je gemotiveerd blijft om jouw verhaal te delen. Het tweede deel focust op hoe je ervoor zorgt dat je hoofd (ratio) je hart niet in de weg zit tijdens het bloggen en het derde deel heeft een praktische insteek: wat zijn de ingrediënten voor een goede blogpost en hoe schrijf je bijvoorbeeld pakkende titels?

Door deze opbouw leer je eerst meer over het bloggen en zit je na het praktische deel vol energie om zelf aan de slag te gaan. Het mooie is dat Ramaker je ook daarbij helpt. Zo staan er in ieder hoofdstuk een aantal opdrachten en vragen die je helpen om tot een blogpost te komen. En achterin staan universele blogopdrachten zodat je goede onderwerpen hebt om meteen te starten.

Ook gaat Ramaker in op herkenbare struggles waar je als blogger mee moet dealen. Hoe kun je persoonlijk bloggen? Hoe kom je aan inspiratie en welke onderwerpen kies je? Is het nodig om een niche te kiezen en wat is de juiste structuur voor een blogpost?

De kracht van het boek is dat Ramaker geen vage blogtips deelt die je op tientallen manieren zou kunnen toepassen, maar concrete opdrachten geeft waar je direct mee aan de slag kunt. Het is een verfrissende combinatie van theorie over het medium en praktische tips en tools. Voor de beginnende blogger is Beter bloggen een complete handleiding voor het opzetten van een blog en voor de gevorderde blogger geeft het handvatten om je blog te verbeteren.

De belangrijkste boodschap? Jouw verhaal doet ertoe. Deel het. En daar kun je vandaag al mee beginnen.

Wat? Beter Bloggen van Karin Ramaker
Aanrader?
Ja, als je (als ondernemer) erover nadenkt om te gaan bloggen of een bestaand blog nieuw leven in wil blazen.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus