Snapchat is the next big thing. Althans, als jouw doelgroep tussen de 12 en 24 jaar oud is. Snapchat heeft meer dan 2 miljoen Nederlandse gebruikers en groeit sneller dan Facebook. Tijdens Social Media Club Den Haag (#SMC070) vertelden Bart Luppes van Social Embassy en Annemieke Mol van MEC Wavemakers alles over dit ongrijpbare medium. Wat kan Snapchat toevoegen aan bestaande kanalen en hoe zet je het effectief in?

Snapchat: daarmee bereik je jongeren
In deze snelle tijd waarin onze concentratie verslechtert en we steeds sneller verveeld zijn, weet Snapchat onze aandacht vast te houden. Snapchat is mobile only en de plek waar jongeren met elkaar chatten en hun dag delen door foto’s en video’s naar elkaar te sturen. Ze moeten wel, want nu hun ouders ook op Facebook zitten is dat medium ineens een heel stuk minder aantrekkelijk. De verhalen die ze delen zijn slechts 24 uur zichtbaar, daarna verdwijnen ze. In Nederland heeft Snapchat meer dan een half miljoen dagelijkse gebruikers. Veel van hen zijn jong en dat maakt Snapchat ideaal voor organisaties die jongeren willen bereiken.

Desondanks zijn de advertentiemogelijkheden op het medium heel beperkt. In Amerika kunnen bedrijven voor een aanzienlijk bedrag hun Snapchat stories delen met de rest van de wereld, maar in Nederland is die mogelijkheid er nog niet. Toch zijn er genoeg manieren om je merk via Snapchat onder de aandacht te brengen. Zo werkte Luppes voor Fanta met een influencer die Snapchat een dag overnam en volgers inspireerde met vragen en uitdagingen. En voor Footlocker zorgde hij met kijkjes achter de schermen voor veel aandacht rond een evenement waar het bedrijf de nieuwste sneakers presenteerde.

Veel interactie en betrokkenheid
Vodafone zette Snapchat in om deals voor prepaid-gebruikers onder de aandacht te brengen. Het bedrijf startte een zoektocht naar een Snapchat crew, liet hen wekelijks challenges uitvoeren en gaf hen veel vrijheid voor eigen invulling. Het werkte: in twee maanden tijd kwamen er 8.000 volgers bij en kreeg het bedrijf meer dan 1000 reacties van gebruikers. Ook bleek dat 90% van de volgers de verhalen helemaal bekeek. Bijzonder, want bij reclames op televisie zappen ze weg en ook op YouTube spoelen ze door. Op Snapchat is er dus veel meer aandacht en interactie dan op andere kanalen.

‘Wat levert het op?’ vroeg iemand in de zaal. Vooral veel engagement. Tijdens de kanaalovername door de influencer kreeg Fanta 430 reacties van volgers, werd iedere snap 2.800 keer bekeken, kwamen er 3.000 volgers bij en bereikte het bedrijf in totaal meer dan 100.000 mensen. Footlocker kreeg veel vragen over de nieuwe schoenen en daarnaast deelden volgers de foto’s van de nieuwe sneakers op andere kanalen.

Persoonlijk, snel en ideaal voor webcare
Opvallend is dat Snapchat niet alleen een fun medium blijkt te zijn om jongeren te bereiken, maar ook een rol speelt bij webcare. De Hogeschool van Amsterdam zette studenten in die volgers een dag meenamen in het leven als student. Iedere keer gaven andere studenten een kijkje achter de schermen bij hun opleiding en stimuleerden ze volgers om vragen te stellen. Die kwamen: of ze frikandelbroodjes verkochten in de kantine en waar ze studieboeken konden aanschaffen.

Snapchat is heel laagdrempelig waardoor volgers sneller (persoonlijke) vragen stellen. Net zoals de foto’s en video’s verdwijnen ook de privéchats na enige tijd. Dat maakt Snapchat heel geschikt voor organisaties die te maken hebben met onderwerpen die volgers liever niet publiekelijk via Facebook bespreken.

Kortom: Snapchat is een snel, persoonlijk en vooral leuk medium waar jongeren nog wel aandacht hebben voor je content. Hoewel het bijhouden van statistieken nog handmatig gebeurt en de advertentiemogelijkheden beperkt zijn, is het de moeite waard om ermee te experimenteren. Als Snapchat het Facebook van morgen is, kun je er maar beter vandaag nog mee beginnen.


Takeaways voor wie met Snapchat wil starten:

  1.  Maak verhalen niet langer dan 300 seconden
  2. Geef jouw Snapchat crew veel creatieve vrijheid
  3. Leer door te doen oftewel: experimenteer
  4. Regel exclusieve content zodat volgers niets willen missen
  5. Laat volgers screenshots delen via andere kanalen
  6. Kijk af bij Amerikaanse bedrijven als Taco Bell en Asos
  7. Maak het leuk met spelletjes, winacties, kanaalovernames en kijkjes achter de schermen

Hoe denk jij over Snapchat?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus