Een vriendin vertelde me laatst dat het verzekeringsbedrijf waar ze werkt pas vorige maand is gestart met social media. ‘Ze hebben er maar iemand voor aangenomen, op advies van een trainee.’ Telkens als ik hoor dat bedrijven social media niet inzetten of er net mee beginnen, kan ik het amper geloven. Social media zijn niet meer weg te denken, dus waarom zou je er niet zo snel mogelijk mee beginnen? Budget – of liever, het gebrek daaraan – speelt vaak een rol. Hoe zet je social media effectief in als het niets mag kosten?

Geen budget, wel exposure?
Op een carrièrewebsite gaf een selfmade businesswoman advies aan iemand die online wilde adverteren. ‘Zonder budget is het handig om social media te gebruiken voor exposure,’ zei ze. Klopt. Heel handig. Hoe je dat doet? Je maakt een account aan op het kanaal van jouw keuze, let’s say Facebook, vult alle gegevens over jouw bedrijf in en plaatst berichten die waarde hebben voor jouw volgers. Denk aan persoonlijke berichten, vaknieuws, kijkjes achter de schermen, you name it. En dan leun je achterover en zie je dat jouw berichten wel 106 mensen bereiken.

Huh?

Social media inzetten zonder dat het iets kost, kan niet. Het lijkt gratis aandacht, maar dat is het niet. Neem bijvoorbeeld Facebook. Het organisch bereik (hoeveel volgers je bereikt zonder te betalen) daalt al jaren. En de mensen die je bereikt, zijn al fan van je. Ze liken jouw bedrijfspagina al. De enige mogelijkheid om mensen te bereiken die jouw bedrijf nog niet kennen, is wanneer volgers jouw content delen of liken. Dan is er een kans dat hun vrienden het zien. Wil je meer mensen bereiken? Dat kan, maar dan moet je adverteren. En dat kost geld.

Stel dat je adverteert. Dan nog heeft dat alleen maar zin als jouw bericht likeable is. Het moet grappig zijn, herkenbaar, aandoenlijk. De tekst, video of foto die je post, moet van hoge kwaliteit zijn. Daar moet je iemand voor inhuren, tenzij je de vaardigheden bezit om het zelf te doen. En zelfs dan kost het iets: tijd. Trouwens, wie beheert jouw Facebookpagina? Wie reageert op vragen van volgers, wie gaat met ze in gesprek en wie bekijkt de statistieken?

Social media kost tijd, kennis of geld
Social media effectief inzetten is veel werk. Je moet nadenken over wat je plaatst, wanneer je het plaatst, in welke vorm, wie de content creëert, op welke tijden je post, hoe jouw berichten het doen, hoe je op volgers moet reageren en welke waarde je voor hen kunt toevoegen. Social media inzetten is niet hetzelfde als af en toe een berichtje plaatsen in de hoop dat mensen het zien. Het is het opbouwen en beheren van een community.

Dat kan niet als er geen budget voor is. Je moet iemand betalen om het te doen of het zelf doen – en dan nog is het slim om wat geld opzij te zetten voor advertenties. Social media worden steeds volwassener. Jaren geleden kon je als bedrijf voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, nu kost bereik geld. Wees slim, zet social media in en zorg dat er budget voor is. Alleen dan zorgt social media voor de exposure die je zoekt.

Zet jij social media in? Zo ja, hoe ben je begonnen?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus