Hoe breng je jouw verhaal onder de aandacht van journalisten? Het is een vraag die veel maatschappelijk betrokken organisaties bezighoudt.

Niet zo gek, want als niet-commerciële organisatie of sociale ondernemer heb je vaak een beperkt marketingbudget en dan is gratis aandacht in een krant, tijdschrift of televisieprogramma een mooie kans. Daarom deel ik 9 tips met je voor het schrijven van een aantrekkelijk persbericht waarmee je opvalt bij journalisten.

1. Bedenk een pakkende kop

Het bedenken van een pakkende en informatieve kop voor je persbericht is een uitdaging, dus neem er de tijd voor. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie in de kop verwerkt en maak ‘m zo specifiek mogelijk. Maak in de kop ook duidelijk dat het persbericht van jouw organisatie afkomstig is. Als jouw persbericht een goede kop heeft, is de kans groot dat de journalist de titel letterlijk of grotendeels overneemt in de publicatie. Aantrekkelijke koppen zijn over het algemeen niet langer dan zeven woorden. Schrijf er een stuk of tien voor jouw persbericht, zo kun je goed zien welke kop eruit springt: dat wordt ‘m!

Wel: ‘Tony’s Chocolonely start petitie tegen kinderarbeid’

Niet: ‘We moeten kinderarbeid stoppen met deze petitie’

2. Zet de belangrijkste informatie in de lead

Als je zo’n pakkende kop hebt verzonnen dat de journalist nieuwsgierig is naar meer: go you! De lead is minstens zo belangrijk. De eerste zin van je persbericht is een herhaling van de kop in andere woorden. Stel dat bovenstaand voorbeeld van Tony’s Chocolonely een echt persbericht is, dan zou de eerste zin zoiets kunnen zijn: ‘Chocoladeproducent Tony’s Chocolonely start op 1 februari 2018 een petitie om kinderarbeid tegen te gaan.’ Je bevestigt de kop, maar deelt ook iets specifiekere informatie, zoals om wat voor organisatie het gaat en op welke datum het plaatsvindt.

Welke informatie belangrijk is? Beperk je tot de 5 W’s en eventueel H: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Persoonlijk vind ik het fijn om, voordat ik aan het persbericht begin, deze w’s en de h voor mezelf in te vullen. Zo weet ik precies welke informatie niet mag ontbreken. Bonustip: maak je lead niet langer dan drie tot vier zinnen, zo dwing je jezelf om echt tot de kern van jouw verhaal te komen.

3. Schrijf actief

Nieuws is alleen relevant wanneer het zich nu of in de nabije toekomst afspeelt. Schrijf daarom actief en in de tegenwoordige tijd. Vermijd overbodige of nietszeggende (werk)woorden, zoals ‘worden’ en ‘zullen’. Deze woorden halen de vaart uit je tekst en vaak bestaat er een veel beter alternatief.

Wel: ‘Tony’s Chocolonely neemt het voortouw om kinderarbeid in de branche tegen te gaan.’

Niet: ‘Tony’s Chocolonely heeft het voortouw genomen om kinderarbeid in de branche tegen te gaan.’

4. Schrijf zo feitelijk mogelijk

Jij weet dat jouw verhaal ertoe doet. Maar een journalist beperkt zich graag tot de feiten. Zorg er daarom voor dat je in jouw persbericht niet laaiend enthousiast schrijft over jouw organisatie of de tekst kleurt met subjectieve woorden. Hoe zakelijker en feitelijker de tekst, hoe groter de kans dat de journalist jouw tekst letterlijk overneemt.

Wel: ‘Met deze petitie steunt de producent van fairtrade chocolade de nieuwe initiatiefwet tegen kinderarbeid.’

Niet: ‘Met deze petitie steunt deze bijzondere producent van de lekkerste fairtrade chocolade in Nederland de prachtige initiatiefwet die ervoor zorgt dat zoiets verschrikkelijks als kinderarbeid voortaan een misdrijf is.’

5. Bedenk een relevante quote

Journalisten houden van quotes. Ze breken de tekst op en laten het lijken alsof de journalist daadwerkelijk iemand gesproken heeft die bij het nieuws betrokken is. Als de journalist jou eerst moet bellen om een quote te krijgen, heb je de kans dat hij die moeite niet neemt. Maak het de journalist dan ook zo makkelijk mogelijk door alvast een hapklare quote in je persbericht te verwerken. Hoe belangrijker de persoon van wie de quote afkomstig is, hoe beter het is voor de relevantie van jouw persbericht.

In het geval van Tony’s Chocolonely zou je kunnen denken aan een quote van de directeur van het bedrijf of misschien wel een Tweede Kamerlid (omdat het om een wet gaat waar de Tweede Kamer over beslist).

6. Gebruik synoniemen

Als je belangrijk nieuws vanuit jouw organisatie deelt, noem je jouw bedrijf misschien wel meerdere keren in het persbericht. Dat is niet erg, maar zorg er wel voor dat je woorden afwisselt. Bij Tony’s Chocolonely kun je ook meerdere synoniemen bedenken: chocoladeproducent, producent van fairtrade chocolade, chocolademerk, bedrijf, Tony’s, etc. Dit maakt jouw persbericht makkelijker leesbaar en het scheelt de journalist een hoop werk.

7. Zorg voor de juiste contactgegevens

Als de journalist meer informatie wil, je wilt uitnodigen voor een programma of wilt polsen of je openstaat voor een interview; bij wie kan hij dan terecht? Vermeld altijd je contactgegevens. Doorgaans zet je onderaan je persbericht een streep, vervolgens ‘noot voor de redactie’ en daaronder de naam, functie, organisatie, telefoonnummer en e-mailadres van de persoon die bereikbaar is voor aanvullend commentaar of vragen.

8. Stuur beeldmateriaal mee

Stuur je een persbericht over een nieuw en duurzaam sportdrankje naar de Women’s Health? Verdiep je dan in het tijdschrift en bekijk welke afbeeldingen ze gebruiken, hoe ze berichten plaatsen. Zorg ervoor dat je beeldmateriaal in hoge resolutie meestuurt met jouw persbericht of erbij zet dat foto’s in hoge resolutie op te vragen zijn. Heb je een kort filmpje dat het tijdschrift eventueel kan delen op social media? Zet dat er ook bij. Maak jouw ‘aanbod’, het delen van jouw verhaal, zo aantrekkelijk mogelijk voor het medium waar je het naar stuurt.

9. Niet vergeten: follow-up

Heb je na een paar dagen (afhankelijk van hoe relevant en actueel jouw nieuws is) nog geen antwoord van de journalist? Stuur dan nog een mailtje, zoek zijn of haar telefoonnummer op en bel of benader het medium waar hij of zij voor werkt. Ga er hoe dan ook achteraan, want het kan dat de journalist je mailtje niet heeft gezien of dat je hem of haar na een persoonlijk telefoontje alsnog overtuigd om jouw verhaal te delen.

Met deze tips vergroot je de kans dat jouw persbericht opvalt bij de journalisten en dat jouw verhaal een groter publiek bereikt. Succes!

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus