Paniek, want Facebook verandert de regels. In januari kondigde oprichter Mark Zuckerberg aan dat het algoritme van Facebook zal veranderen.

De verandering heeft invloed op het bereik van de berichten die je plaatst. Mark Zuckerberg wil dat Facebook een echt sociaal platform is waar mensen gelukkig van worden. Daarom ontwikkelt Facebook een aangepast algoritme en dat heeft invloed op het bereik van berichten die je als merk of organisatie plaatst. Facebook kiest ervoor om berichten van familie en vrienden prioriteit te geven boven berichten van merken en organisaties.

”With this update, we will prioritize posts that spark conversations and meaningful interactions between people. To do this, we will predict which posts you might want to interact with your friends about, and show these posts higher in feed. These are posts that inspire back-and-forth discussion in the comments and posts that you might want to share and react to.’

– Mark Zuckerberg

Dit heeft als gevolg dat Facebook berichten van bedrijven aan minder mensen laat zien – dus het bereik van berichten die je plaatst zal dalen. Waar Facebook vooral op gaat letten, is of mensen inhoudelijk reageren op jouw berichten en of ze jouw bericht delen met hun vrienden (lees hier de volledige uitleg van Facebook). Hoe speel je in op deze veranderingen en wat kun je doen om zoveel mogelijk mensen te blijven bereiken?

Vraag volgers om hun instellingen te wijzigen

Als je te gekke content deelt op jouw social kanalen, dan willen volgers daar natuurlijk van op de hoogte blijven. Vraag ze daarom om aan te vinken dat ze berichten van jouw pagina als eerste willen zien. Dat kunnen ze als volgt doen: klik op de drie bolletjes bij ‘Nieuwsoverzicht’, dat staat links naast de tijdlijn. Kies ‘voorkeuren bewerken’, vervolgens klik je op ‘geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en vink je de Facebookpagina van jouw keuze aan.

Facebook

Als je zo’n bericht plaatst, bedenk dan een manier om het nieuws op te leuken. Je vraagt je volgers om iets te doen en daar mag best iets tegenover staan. Denk bijvoorbeeld aan een mooie foto, een video die bij jouw merk past of een video waarin je laat zien hoe volgers bovenstaande stappen kunnen volgen.

Verdiep je in Facebook groepen

Als je actief bent op Facebook, is de kans groot dat je in meerdere Facebook groepen zit. Deze groepen kunnen over allerlei onderwerpen gaan. Zo is er een groep voor ondernemers die vragen hebben, een groep voor afgedankte spullen die op zoek zijn naar een nieuw thuis en een groep waarin veganisten recepten met elkaar uitwisselen. Zou je voor jouw volgers een (besloten) groep kunnen creëren? Stel dat je een duurzaam modemerk bent, maak dan een groep waarin je iedere dag een styling tip deelt. Misschien wel afhankelijk van wat voor weer het wordt, zodat je volgers echt een reden geeft om dagelijks in de groep te kijken.

Het grote voordeel van groepen op Facebook, is dat de leden van jouw groep een melding krijgen als er een nieuw bericht is geplaatst. Ook als er reacties op een bericht komen, krijgen leden er een melding van. Daarom kan een groep de zichtbaarheid van jouw merk op Facebook flink vergroten én hoef je je minder druk te maken om het verminderde bereik van jouw Facebookpagina.

Ga aan de slag met live video’s

Ja, een live uitzenden op Facebook is spannend. Je kunt de video niet bewerken, volgers horen live wat je te zeggen hebt en je kunt eventuele foutjes er niet uithalen. Toch is het slim om aan de slag te gaan met live video’s op Facebook. Facebook laat je live video’s namelijk aan meer mensen zien dan gewone video’s. Ook krijgen jouw volgers een melding wanneer je live gaat op Facebook, zodat zij meteen kunnen kijken wat voor tofs je te vertellen hebt. Persoonlijk denk ik dat het niet lang zal duren voordat Facebook ook dit bereik terugschroeft en misschien zelfs geld zal vragen van bedrijven en organisaties die live willen gaan, dus maak er gebruik van nu het nog kan.

Richt je op meerdere kanalen

Als Facebook voor al het verkeer naar jouw website zorgt of als je alleen Facebook inzet om jouw doelgroep te bereiken, kan een wijziging vanuit Facebook een enorme impact hebben op jouw bereik. Zorg er daarom voor dat je meerdere kanalen inzet. Ga terug naar de tekentafel: wie wil je bereiken en waar is die doelgroep actief?

Voor veel organisaties is Instagram bijvoorbeeld ook een waardevol kanaal om de doelgroep te bereiken. Of misschien kom je er wel achter dat een maandelijkse nieuwsbrief heel goed werkt. Ontdek welke kanalen jij kunt inzetten – naast Facebook – om jouw belangrijke boodschap te delen met jouw doelgroep. Zo zorg je ervoor dat je altijd meerdere manieren hebt om je boodschap te verspreiden onder het juiste publiek.

Creëer relevante content

Het belangrijkste blijft het creëren van relevante, toffe content die jouw volgers raakt. Maak tijd en budget vrij voor het maken van mooie video’s, foto’s en series die je via Facebook kunt delen. Stel jezelf altijd de vraag: wat zou ik willen zien als ik mijn ideale volger was? Als je relevante berichten plaatst waar jouw volgers echt op zitten te wachten, dan liken, reageren en delen ze het. En dan blijf je steeds meer mensen bereiken, wat Facebook ook wijzigt aan de regels.

Als je echt goede content plaatst en gesprekken voert met jouw volgers, val je als organisatie nog steeds in positieve zin op. Maak je dus niet teveel zorgen om deze update – als je naar vernieuwende manieren zoekt om jouw volgers bij jouw merk of organisatie te betrekken op social media, dan blijf je relevant. Ook op Facebook.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus