De kans is groot dat je op je tijdlijn berichten voorbij hebt zien komen over Vero, een nieuw en ‘echt sociaal’ platform – en een alternatief voor Instagram.

Zijn we net massaal in love met Instagram en hebben Snapchat achter ons gelaten, is er nu vanuit het niets een nieuw medium: Vero. Helemaal nieuw is het niet – het bestaat al sinds 2015 – maar sinds deze week heeft iedereen het erover. Wat is Vero en is het een goed alternatief voor het picture perfect Instagram?

Dit maakt Vero anders dan andere social media

Vero is opgericht door een Libanese miljardair als alternatief voor de huidige sociale kanalen. Facebook, Instagram, Twitter en andere kanalen verzamelen onze gegevens en laten ons akkoord gaan met verregaande voorwaarden over privacy – we hebben geen keus, want iedereen zit op social media, dus wij ook. Vero wil dat veranderen. Ze noemen zichzelf ‘true social’ en willen minder perfecte plaatjes en meer echte sociale interactie tussen gebruikers. Ook beloven ze om niet te werken met een algoritme, geen gegevens te verzamelen en geen advertenties te laten zien op het platform (lees hier alle beloftes).

Daarom werkt Vero met een abonnementsvorm. Gebruikers betalen een jaarlijks bedrag om het platform te kunnen gebruiken en in ruil daarvoor belooft Vero om zorgvuldig om te gaan met jouw gegevens en geen advertenties toe te laten.

”The greatest social network is the one that already exists between people. Our mission is to make it available online.’

– Vero

Goed, Vero verschilt dus van andere kanalen doordat het platform gebruikers centraal stelt. Wat is er nog meer anders? De manier waarop je content te zien krijgt. Op Instagram en Facebook ben je grotendeels afhankelijk van het algoritme. Bij Vero niet. Je krijgt berichten te zien van andere gebruikers die je volgt of waarmee je connected bent op het moment dat de berichten geplaatst worden.

Ook kun je op Vero zelf bepalen wie jouw berichten mag zien. Naast foto’s kun je ook linkjes, teksten en tips voor boeken en films delen. Als je een bericht plaatst, kun je ervoor kiezen om het te delen met alle mensen die jou volgen of juist alleen met goede vrienden, vrienden of kennissen. Je deelt dus niet alles automatisch met iedereen – net zoals in het echte leven.

Of het platform interessant voor je is, hangt af van de populariteit. Hoe meer mensen het platform gebruiken, hoe groter de kans is dat vrienden en familie erop te vinden zijn. Ook als je waarde hecht aan privacy, advertenties van bedrijven zat bent of een alternatief zoekt voor Instagram en Snapchat, is Vero een optie.

VeroIs Vero interessant voor bedrijven?

Hoewel Vero geen advertenties toelaat in de tijdlijn van haar gebruikers, is er wel een ‘buy now’ feature waarmee bedrijven berichten kunnen plaatsen en direct naar producten en diensten kunnen verwijzen. Per verkoop betalen bedrijven een klein bedrag aan Vero. En mooi nieuws voor goede doelen: als zij via het platform donaties ontvangen, hoeven zij daar geen vergoeding voor te betalen.

Dit betekent dat berichten van bedrijven niet méér mensen bereiken als je er geld achter zet – wat bij Facebook en Instagram wel het geval is. Het is een kans om, op een manier die goed voelt voor de gebruikers, diensten en producten onder de aandacht te brengen. Content die relevant is voor gebruikers wordt hierdoor nog belangrijker. Omdat je met Vero geen advertenties kunt maken die zich richten op een specifieke doelgroep, zien alleen mensen die jou (of jouw hashtags) volgen de berichten. En om die volgers te verzamelen, heb je sterke en relevante content nodig. Kortom: de manier waarop je online jouw verhaal vertelt, wordt nog belangrijker.

Hoewel het nog onduidelijk is hoe het precies werkt en of het echt een nuttig platform is voor bedrijven, kan het handig zijn om een account aan te maken voor het geval dat Vero’s populariteit verder stijgt en de kansen voor bedrijven op het platform toenemen.

Vero

Conclusie: gaan we Vero gebruiken?

Vero is dus transparant over hoe ze jouw gegevens gebruiken, heeft een ander business model dan andere kanalen (abonnementen en transactiekosten in plaats van het doorverkopen van jouw gegevens), laat geen advertenties toe op het platform en bepaalt niet wat jij wel of niet te zien krijgt in je feed. Een transparante mix tussen Instagram en Snapchat, al zijn er kanttekeningen. Zo moet de tijd uitwijzen of Vero echt zorgvuldig met gegevens omgaat en niet zwicht voor andere verdienmodellen én is het platform door het plotselinge succes nog erg traag en gevoelig voor bugs.

Mijn advies? Maak een account aan, experimenteer met het nieuwe platform en wacht rustig af om te zien of het een eendagsvlieg is of toch een waardig alternatief voor andere sociale kanalen. Wie weet vragen we over een jaar niet meer of iemand ons wil volgen op Instagram, maar op Vero.

Je kunt Vero downloaden voor iOS en Android. Wil je connecten op Vero? Je vindt mij via mijn naam, Rosalinde Markus. 

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus