Is zakelijk bloggen nog interessant nu influencers stoppen met bloggen?

‘Lieve geweldige lezers, ik ga me definitief meer focussen op YouTube en zal stoppen met bloggen.’ Met die woorden nam beautyblogger Mascha Feoktistova onlangs afscheid van haar lezers. Mascha is één van de grootste Nederlandse bloggers en de eerste die ermee stopt. Haar beslissing zorgde voor opschudding. Al jaren roept men dat bloggen dood is, zou het nu dan echt zo zijn? Heeft het voor ondernemers nog zin om te investeren in zakelijk bloggen?

Van hobbybloggen naar invloed uitoefenen
Zoek op Google naar de woorden ‘blogging is dead’ en je vindt duizenden artikelen. Al in 2007 riepen marketingexperts dat het medium zijn beste tijd achter de rug had. Desondanks nam het bloggen een enorme vlucht, werden de grootste blogs steeds professioneler en veranderden bloggers in heuse ‘social influencers’. Bloggen veranderde van een hobby in een serieuze business.

Nog steeds zetten veel ondernemers bloggen in om bekendheid te krijgen, klanten te werven en zo online steeds zichtbaarder te worden. Bloggen is een populaire manier om het verhaal achter de organisatie te delen, klanten een kijkje achter de schermen te geven en een connectie te maken met het publiek. Nu 2016 bijna voorbij is en het nieuwe jaar om nieuwe (blog)doelen vraagt, rijst de vraag: heeft bloggen nog steeds een functie voor ondernemers?

Zoek het juiste platform
Social entrepeneur Gary Vaynerchuck blogt nog, en noemt het medium allesbehalve dood. ‘It’s as alive as ever. Blogging has simply morphed and changed into a much broader category where blog creation, and the question to where you should be starting a blog, is very different.’ Kortom: bloggen leeft, maar op andere manieren dan vroeger. Bloggen is niet langer alleen teksten publiceren op je eigen website, maar het juiste platform zoeken en daar actief zijn. Bijvoorbeeld microbloggen via Twitter, verhalen delen op Instagram en jezelf iedere dag opnieuw bewijzen in korte Snaps.

‘Don’t abandon the traditional blogging format; instead, test like crazy on social media and understand what drives your users, what your users care about. And make sure your content is really good once you get someone to click it.’

– Gary Vaynerchuck

Ik geloof dat zakelijk bloggen nog steeds belangrijke voordelen heeft. Ooit las ik de uitspraak: ‘Als je geen kennis deelt, denken mensen dat je die niet bezit.’ Ik zou liever zeggen, als je geen kennis deelt, weten mensen niet dat je die bezit. Kennis delen is jezelf laten zien, benadrukken waarom jij degene bent waar men moet zijn voor expertise binnen jouw vak. Mensen doen zaken met mensen die ze mogen en vertrouwen. Met een blog bouw je dat vertrouwen op.

Focus niet op content, maar op promotie
Toch begrijp ik wel waarom zoveel goeroes verkondigen dat bloggen zijn beste tijd gehad heeft. Dat komt doordat de focus bij zakelijk bloggen nog te vaak op de content ligt, in plaats van op de promotie. Je kunt een fantastische blogpost schrijven, maar als niemand ‘m kan vinden heb je er weinig aan. Een goed blog bijhouden betekent niet alleen relevante teksten schrijven, maar ook andere kanalen opzoeken om jouw blog te promoten.

De vraag is dus niet langer of je een blog moet starten, maar waar je dat doet. En hoe je vervolgens lezers naar je blog trekt. Als je daar goed over nadenkt, kan een blog heel goed werken en is er geen reden om in 2017 niet met zakelijk bloggen te beginnen.

Wat vind jij van de discussie? Is bloggen dood of juist niet?

Bewaren

Bewaren

Rosalinde Markus (1994) is fanatiek blogger en copywriter. Ze studeerde Communicatie en richt zich op nieuwe media en online marketing. Als freelancer helpt ze ondernemers online effectiever te communiceren.

  • Heel interessant artikel! Ik ben online marketeer én blogger voor mezelf, dus het is een onderwerp waar ik zelf veel over nadenk en wat vaak ter sprake komt hier op kantoor. Ik ben het eigenlijk heel erg met jou eens. Daarnaast is het juist nu de tijd voor niche blogs, aangezien de ‘hype’ er vanaf is.. die jaren dat werkelijk íedereen blogde en het kaf nauwelijks nog van het koren te onderscheiden was. Ik denk niet dat het geschreven woord ooit helemaal vervangen zal worden door video, al is de concurrentie sinds een jaar wél een stuk groter geworden. Daarom denk ik dat het wel verstandig is om een video-strategie mee te nemen in je blogstrategie voor een optimaal resultaat 🙂

    http://www.girlalmighty.nl

    • Hi Marle, bedankt voor je reactie. 🙂 Ja, zolang mensen bloggen blijft het een actuele discussie denk ik. Je hebt het mooi verwoord, ik ben het ook met jou eens. Er zullen altijd mensen zijn die een voorkeur hebben voor geschreven teksten en voor sommige doeleinden werkt dat ook beter dan video. Het gevaar is dat mensen video als heilige graal gaan zien en er massaal mee gaan werken op grote schaal. Dan schiet het ook weer z’n doel voorbij. Bedankt voor je aanvulling op het stuk, ik vind het heel waardevol.

      Trouwens, je blog ziet er goed uit! Mooie onderwerpen. Run je ‘m helemaal in je eentje?

      • Dankjewel! Ja, momenteel run ik hem in mijn eentje, maar het is wel mijn ambitie om hem verder te laten groeien. Ik ben je gaan volgen via Bloglovin’ trouwens, je linkje naar Facebook werkt niet, wist je dat? 🙂 Zou leuk zijn als je mij terug zou willen volgen als mijn artikelen je interesseren! X

  • Het is verre van dood, maar je moet het inderdaad wel op de juiste manier inzetten. Zo denk ik dat het voor storytelling nu minder goed werkt en je daar vooral beeld (en geluid) voor moet gebruiken. Net zoals praktische uitleg en tutorials het goed doen als filmpjes. Maar informatie die in heel direct verband staat met het product of de dienst die een ondernemer verkoopt, werkt nog steeds erg goed in tekst en zou zelfs op de eigen website moeten staan. Het hangt allemaal van het soort content af of en hoe het werkt en op welk platform je dat zou moeten publiceren. Waarbij wat mij betreft overigens het platform weer los staat van de promotie. Ook als je op een ander platform content plaatst, zul je het moeten blijven promoten. Content voor naamsbekendheid en om ‘top of mind’ te worden kan weer andere content zijn dan die waarmee je mensen direct naar je bedrijf of product trekt. We weten bijvoorbeeld dat mensen instagram niet snel verlaten om iets te lezen of te kopen. Het is daarmee vooral een goed branding platform. Zichtbaarheid creëren. En zo voort en zo verder.