‘Wat zet je er dan op?’ Als er één vraag is die ondernemers vaak stellen over social media, is het wat ze dan op Facebook of Instagram moeten plaatsen. Elja Daae blogde over drie inzichten op het gebied van social media. Één van die inzichten was dat social media niet veel tijd hoeft te kosten. Dat klopt, als je van tevoren goed nadenkt over wat je plaatst en ideeën verzamelt. Hoe zorg je ervoor dat je altijd genoeg ideeën hebt om via social media te delen?

Een vooroordeel over ideeën is dat je creatief moet zijn om ze te krijgen. Dat is niet nodig. Ideeën zitten verstopt in wat je dagelijks meemaakt, in je bedrijf en in alles wat je leest of ziet.

  1. Leer van anderen
    Het is leuk om af en toe origineel te zijn, maar je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk wat andere bedrijven of ondernemers doen, leer ervan en experimenteer om te zien wat voor jou werkt. Er zijn zoveel bedrijven met allerlei formats en creatieve ideeën voor social media dat er absoluut iets tussenzit waar je van kunt leren
  2. Zorg voor een lage drempel
    Bepaal welk doel je voor ogen hebt met het inzetten van social media en zorg vervolgens voor een lage drempel. Wil je meer interactie met volgers? Zorg dan dat je het ze makkelijk maakt om snel een reactie te plaatsen. Bijvoorbeeld door hen te laten kiezen tussen twee afbeeldingen (werkt heel goed bij vakantiebestemmingen en visuele merken), een vraag te snellen die snel te beantwoorden is of naar hun mening over een onderwerp te vragen.
  3. Zorg voor mooi beeld
    Op veel kanalen werkt beeld heel goed. Zorg dat je doorlopend mooie beelden verzamelt, binnen of buiten de organisatie, die je af en toe kunt delen. Goede beelden vereisen weinig tekst en daarom is het heel fijn om ze te delen wanneer je wat minder tijd of inspiratie voor social media hebt.
  4. Leg persoonlijke momenten vast
    Persoonlijke informatie of beelden werken het beste. Volgers willen zien wie er achter het logo zit en wat er binnen het bedrijf gebeurt.  Wees niet bang om interne momenten te delen zoals de bedrijfsborrel of een verjaardag van een werknemer. Maak foto’s tijdens deze momenten zodat je later kunt kijken wat je wilt delen en wanneer. Zo heb je altijd iets achter de hand.
  5. Minimaliseer de inspanning
    Niets is vervelender dan achter je computer zitten met het idee dat je nú iets moet bedenken om te plaatsen. Zorg er daarom voor dat je van tevoren een planning maakt met mogelijke onderwerpen, nationale (feest)dagen waar je o p in kunt haken of rubrieken die je maandelijks terug laat keren.

Door af en toe wat extra aandacht aan je social media kanalen te geven, zit je nooit meer zonder ideeën en heb je altijd iets achter de hand op dagen waarop je inspiratie ver te zoeken is.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus