Ineens was het er: Instagram Stories. Instagram introduceerde vanuit het niets een nieuwe feature. Met Instagram Stories kun je door de dag heen foto’s en video’s delen die niet op je feed verschijnen. Het idee is dat de foto’s daardoor puur en minder bewerkt zijn dan de foto’s vol filters die je gewoonlijk op het medium plaatst. Na 24 uur verdwijnen ze vanzelf. Wacht eens, klinkt dat niet precies als het delen van verhalen via Snapchat?

Om daar kort over te zijn: ja. Sterker nog, de CEO van Instagram, Kevin Systrom, heeft toegegeven dat Snapchat alle eer voor de nieuwe feature verdiend. Instagram Stories is niets meer dan een kopie – maar wel een goed gelukte kopie met slimme toevoegingen. Snapchat begon als app waarmee je onbewerkte foto’s naar vrienden kon sturen die slechts een paar seconden zichtbaar bleven. Inmiddels is het belangrijkste onderdeel het verhaal dat je gedurende de dag opbouwt door foto’s en video’s van grappige filters, teksten, emoji’s en geotags te voorzien. De app werd populair, dus probeerde Facebook, dat eerder Instagram kocht, in 2013 Snapchat te kopen voor 3 miljard. Snapchat weigerde, en nu is er dus Instagram Stories. Waarom? Omdat dat is waar jongeren zich mee bezighouden én omdat Instagram voorheen bekendstond als het medium voor perfecte plaatjes – en juist die plaatjes raken steeds meer uit de mode.

Vlogger en oprichter van de app Beme, Casey Neistat, laat in onderstaande video zien hoeveel beide features op elkaar lijken.

Het is nu niet langer de vraag of je pure en minimaal bewerkte foto’s deelt, maar waar je dat doet. Gelukkig zijn er, naast enkele verschillen in het gebruik van de features, ook andere aspecten die ervoor zorgen dat de apps verschillend genoeg blijven om naast elkaar te bestaan (The Next Web schreef ook een boeiend artikelover die verschillen).

Als eerste is Snapchat minder gericht op het krijgen van veel volgers. De verhalen die je deelt hoeven daardoor niet mooi of interessant te zijn. Bij Instagram is dat veel belangrijker: daar heb je al jaren volgers verzameld met het delen van bewerkte foto’s en die raak je liever niet kwijt, dus ben je selectiever in wat je wel en niet laat zien. De kans bestaat dus dat je, ondanks dat je meer onbewerkte foto’s en video’s deelt, toch vooral de mooiste foto’s en selfies laat zien. Tegelijkertijd vergroot dat ook de kans op echt interessante verhalen – bij Snapchat blijft het toch een beetje zoeken naar de schaarse pareltjes. Kortom: de drempel om verhalen te delen via Instagram ligt hoger, maar de verhalen die je te zien krijgt zijn wellicht waardevoller.

Ten tweede is Snapchat intuïtiever, terwijl Instagram Stories meer structuur heeft. Je zou het een sterk gepolijste versie van Snapchat kunnen noemen. De rafelrandjes zijn weggewerkt, het rauwe is vervangen door slimme functionaliteiten die er vooral mooi uitzien. Snapchat werd juist populair doordat er geen duidelijke menustructuur aanwezig is en het daardoor een medium is dat je een beetje aan moet voelen. Je moet je best doen om het te leren kennen, om erbij te mogen horen. Instagram laat dat achterwege en zorgt voor een menu, een duidelijke structuur en een gelikte lay-out. Het werkt goed en is makkelijk te gebruiken, waardoor er voor huidige gebruikers geen noodzaak is om over te stappen naar Snapchat. Dat is slim.

Voor bedrijven zijn er twee redenen om juist Instagram Stories in te zetten in plaats van Snapchat: het is goed voor je zichtbaarheid en het is laagdrempeliger dan het aanmaken van een Snapchat account. Veel bedrijven hebben nu nog geen Snapchat account, omdat de doelgroep tussen de 12 en 24 jaar oud is. Die leeftijd ligt op Instagram iets hoger én daar komt bij dat de meeste bedrijven die interesse hebben in Snapchat al actief zijn op Instagram. Het is dan logischer om op Instagram te blijven en daar verhalen te delen dan om Snapchat te gebruiken.

Wat Instagram ook heel slim heeft aangepakt, is de locatie van de verhalen. Zodra je Instagram opent, verschijnen de verhalen van de personen die je volgt bovenin je scherm. Je ziet de profielfoto’s van gebruikers die een verhaal hebben gedeeld – als er een regenboog omheen cirkelt, is er iets nieuws aan toegevoegd of heb je het nog niet bekeken – en je kunt erop klikken om het verhaal te zien. Als je dus continue foto’s of video’s toevoegt aan jouw verhaal, blijf je zichtbaar bovenin het scherm. De kans dat gebruikers je opmerken en gedurende de dag aan je denken, is daardoor groter.

Het voornaamste doel van Instagram is natuurlijk om gebruikers meer te laten delen – niet alleen de mooiste foto’s die je eens in de zoveel tijd maakt, maar ook de rauwe beelden die je schiet tijdens het bakken, sporten of werken. Everyone has a story, aldus Instagram, dus waarom zou je jouw verhaal niet aan de wereld vertellen? Instagram heeft daar gelijk in. We houden van delen, en iedereen heeft een verhaal. Maar deel je het voortaan op Instagram of Snapchat? Dat blijft de komende tijd spannend.

Gebruik jij Instagram Stories al?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus