Kwetsbaar zijn. Brrr. Het woord alleen al. Jezelf blootgeven, jezelf openstellen met de reële mogelijkheid dat je gekwetst wordt. Je moet het maar durven. Toch is het online steeds normaler om kwetsbaar te zijn. En om dat eerlijk te vertellen wanneer iemand ernaar vraagt. Dat bleek ook tijdens een borrel waar ik onlangs was.

‘Het gaat goed’

Het leuke aan de borrel was dat ik bloggers ontmoette die ik nooit eerder in het echt had gezien. We praatten over ondernemen, plannen voor het nieuwe jaar en natuurlijk bloggen. Ik hoorde hoe één van hen aan een blogger die net binnenkwam vroeg hoe het ging. Haar gezicht leek op een Twitter profielfoto die ik weleens voorbij had zien komen. ‘Niet zo goed. Mijn kat is dood.’ Het viel me op omdat het geen gebruikelijk antwoord is. Normaal zeg je dat het goed gaat, ook als je net laaiende ruzie hebt gehad met je partner of als je vier keer op een dag bent natgeregend.

‘Het gaat goed,’ is misschien wel de meest uitgesproken zin op (netwerk)borrels. Nou ja, na ‘ja, heel druk’ dan. Voor mij was het een verademing dat je dat kunt zeggen. Dat je ermee zit dat je kat is overleden. Blijkbaar mag je kwetsbaar zijn, en dat uitspreken.

In februari overleed mijn kat. Na acht jaar onderdeel uit te maken van het gezin, ontstond er van de ene op de andere dag een bloedpropje dat binnen een paar uur een einde maakte aan zijn leven. Ik was er kapot van. Moest ik dat laten merken online? Ik twijfelde en schreef er uiteindelijk toch een korte blog over.

De reacties daarop maakten het verdriet niet minder, maar ik voelde me wel gesteund. Dat was de eerste keer dat ik ontdekte dat je best kwetsbaar mag zijn op het internet. Je hoeft jezelf niet groter of beter voor te doen dan je bent. Ook op social media hoef je geen imago hoog te houden, omdat je denkt dat dat beter overkomt bij volgers.Je mag laten zien dat je ook niet altijd alles weet en best input kan gebruiken. Een fout erkennen in plaats van proberen het gesprek offline verder te voeren (webcare, anyone?).

Weinig mensen en bedrijven doen dat online. Alles moet perfect, prachtig, gestyled, verzorgd tot er niets meer op aan te merken valt. Maar volgers weten hoe het leven werkt: er zijn ups, er zijn downs. Als je alleen laat zien wat goed gaat en vakkundig weglaat wat minder goed werkt, ben je ongeloofwaardig. Oneerlijk.

Een mooi voorbeeld van kwetsbaarheid online was het foutje dat de NS onlangs maakte. Onbedoeld verstuurde de NS een pushbericht naar gebruikers van de app.

Het was de ‘fail van de dag’ volgens marketingblog DutchCowboys, maar resulteerde in veel positieve aandacht voor de NS. De hashtag #Hajo werd trending topic en andere bedrijven speelden erop in. Radiozender 3FM besloot uit te zoeken wie Hajo was en PostNL opperde een alternatief voor de volgende keer. Ineens wist iedereen dat NS een nieuwe website lanceerde. Bedankt, #Hajo!

Een ander moment waarop kwetsbaarheid een rol speelde, was toen ik een online kennis (of online vriend? Een leuk persoon, in elk geval) belde omdat ik als beginnende ondernemer ergens tegenaan liep. Ik dacht, ik kan net doen alsof ik het weet en geen hulp vragen, maar diegene is ooit ook begonnen. Die wéét dat je soms hulp nodig hebt. Zeker als je nog geen jaar onderneemt. Uiteindelijk was het een heel fijn en waardevol gesprek.

In een interview in nrc.next (met de veelzeggende kop: ‘Kwetsbaar zijn is tegen de regels van het internet’) zei tv-maker Nicolaas Veul:

Kwetsbaar zijn online is een gevoelig onderwerp. Tegelijkertijd is het steeds normaler. Als je echt contact wilt, kun je er niet omheen. Kwetsbaarheid kan ook vóór je werken in plaats van tegen je. En we worden steeds slimmer. We prikken door die zorgvuldig opgepoetste zeepbel heen. We willen geen zeepbel. We willen de realiteit. Ook als die kwetsbaar is. Juist dan.

Foto door: Cristian Newman

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus