Ga jij deze zomer op vakantie? Zo ja, geniet ervan! Als jij of degene die jouw social media bijhoudt op vakantie gaat, is het wel belangrijk om je vertrek online goed voor te bereiden. Ook wanneer je op vakantie bent, zijn er volgers die wachtten op nieuwe posts en interessante updates. Het zou zonde zijn als er dan niets online verschijnt, maar gelukkig voorkom je dat met een aantal handige tools en enige voorbereiding. Ik geef je zes tips om ervoor te zorgen dat jouw social media ook tijdens de vakantie goed geregeld is.

1. Hootsuite
Hootsuite is een tool waarmee je jouw social media kanalen kunt beheren.  Zo kun je heel makkelijk posts kunt plannen voor verschillende kanalen en precies zien wat er op welk kanaal gebeurt. Tweets, posts en updates verschijnen automatisch online op een vooraf bepaald tijdstip en daardoor hoef je dus niet achter je laptop te zitten om ze online te zetten. Handig, want op vakantie is er niet altijd een internetcafé of Wi-Fi in de buurt. Enne, daar heb je op vakantie misschien ook helemaal geen zin in.

2. Zorg voor vervanging
Op vakantie is het vrijwel onmogelijk om de hele dag je social media kanalen in de gaten te houden. Zeker wanneer je op het strand ligt of door de jungle loopt (je weet maar nooit) wil je niet het gevoel hebben dat je online moet zijn voor het geval dat. Zorg daarom voor vervanging terwijl je weg bent. Spreek met iemand af (een collega, goede vriend, de communicatieafdeling) dat hij of zij jouw social media kanalen beheert terwijl je weg bent. Bespreek hierbij ook de richtlijnen, tone of voice, eventuele planning, etc. En niet onbelangrijk: maak diegene beheerder van de kanalen voordat je vertrekt.

3. Maak een vakantieplanning
Als je van tevoren weet wanneer je op vakantie gaat, zorg dan dat je (een aantal) posts vooruit plant. Maak een speciale vakantieplanning waarin je vaststelt op welke dagen er iets online verschijnt, over welk onderwerp, eventueel de content zelf en of het al ingepland is. Een groot deel van die posts kun je dan alvast inplannen via social media management tools als Hootsuite. Denk ook na over vakantieposts, zoals luchtige content, inspiratie en vergeet natuurlijk de thuisblijvers niet. Zo blijven jouw kanalen voor iedereen interessant, ook tijdens de vakantieperiode.

4. Recycle
De zomerperiode staat in medialand niet voor niets bekend als de komkommertijd. Vaak is er minder te melden en daarom is het de perfecte tijd om oudere content te recyclen. Maak gebruik van #ThrowbackThursday en plaats af en toe een blogpost van een tijdje geleden of breng oudere foto’s opnieuw onder de aandacht van je volgers.

5. Stel alerts in
Het gevaar van posts inplannen is dat de kans op sociale blunders groter is. Je weet nooit precies wat er aan de hand is in Nederland wanneer je in Spanje op een luchtbedje in het zwembad drijft. Als er een nationale ramp plaatsvindt en jij twittert over een mooie aanbieding, kan dat verkeerd overkomen. Stel daarom een alerts in, zoals een Google Alert, voor jouw naam en/of die van jouw bedrijf. Op die manier krijg je een mail wanneer jouw (bedrijfs)naam ergens genoemd wordt. Vergeet ook niet om af en toe in Hootsuite te kijken naar je @mentions of te zoeken via Social Mention, zodat je belangrijke vragen of opmerkingen van volgers niet mist. Sommige dingen kun je niet voorkomen, maar door af en toe je kanalen in de gaten te houden en alerts in te stellen kom je een heel eind.

6. Experimenteer met nieuwe kanalen
Een lange vakantie is de perfecte gelegenheid om te experimenteren met nieuwe kanalen. De online wereld is continue in ontwikkeling en daarom moet je je erin blijven verdiepen. Nieuwe social media kanalen leren kennen, ontdekken wat wel en niet werkt en ze begrijpen, kost wat tijd. Neem jezelf daarom voor om tijdens je vakantie tenminste één kanaal beter te leren kennen. Wie weet ontdek je zo wel een nieuwe favoriet of weet jij als één van de eersten hoe je het nieuwe Facebook kunt inzetten voor je bedrijf.

Hoe zorg jij dat je social media kanalen up-to-date blijven tijdens vakanties?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus