Wat zijn jouw goede voornemens voor 2016? Doe je daar niet aan? De overgang naar het nieuwe jaar is het moment om plannen te maken en ideeën te bedenken. En vooral: om te zien wat er goed ging en wat het komende jaar anders moet. Dus of je aan goede voornemens doet of niet, hieronder een lijstje met vijf goede voornemens voor social media die ieder bedrijf zou moeten hebben.

1. Zichtbaar zijn

Als je als ondernemer actief bent op social media, moet je zichtbaar zijn. Dit betekent dat je de Facebookpagina van jouw bedrijf regelmatig update en dat je ook je eigen kanalen onderhoudt. Drie weken niets van jezelf laten horen omdat je op vakantie bent kan gebeuren, maar jouw volgers vergeten je in die tijd. Maak een planning zodat je consistent aandacht geeft aan je persoonlijke en zakelijke social media. Wees actief, zichtbaar en betrouwbaar.

2. Het gesprek aangaan

Ga in 2016 het gesprek aan met je volgers, als je dat nog niet doet. Ze bijten niet. Nou ja, de meesten dan. Als jouw volgers de moeite nemen om te reageren, beloon dat dan met een reactie. Begin een gesprek. Vraag ze naar hun mening. Laat zien dat je hun input waardeert. Maak jouw social media echt social door niet alleen te zenden, maar een gesprek te voeren. It takes two to interact.

3. Evalueren

Neem de tijd om te evalueren. Wat is het doel dat je met social media voor ogen hebt? Heb je dat behaald het afgelopen jaar of is er meer voor nodig? Wat je nu doet, werkt dat? Of moet je iets anders proberen? Social media bijhouden op de automatische piloot is zonde, want je kunt er zoveel meer uithalen. Het kan zo leuk zijn.

4. Bereikbaar zijn

Als klein bedrijf kom je er nog mee weg dat je alleen op werkdagen tussen 9 en 5 online bereikbaar bent, maar als grote organisatie niet. Laatst twitterde ik rond middernacht met de NS. Ik had een vraag en ik wilde zo snel mogelijk antwoord. Jouw volgers willen dat ook. Op WhatsApp ligt die verwachting nog veel hoger, ontdekte ik tijdens een bijeenkomst erover. Zorg voor een snelle reactietijd en wees bereikbaar wanneer jouw volgers je nodig hebben.

5. Durven experimenteren

Waarom is social media zo leuk? Omdat het onvoorspelbaar en vernieuwend is. Een bericht waarvan je verwacht dat het goed werkt, kan weinig reacties opleveren en andersom. De aandacht vasthouden van jouw volgers blijft een uitdaging. Durf daarom te experimenteren. Durf jezelf online kwetsbaar op te stellen. Durf fouten te maken. Zo leer je wat wel en niet werkt en hoe jouw doelgroep reageert. Dat is eng, maar waardevol.

Wat zijn jouw #social voornemens en welke mogen niet in dit rijtje ontbreken? Laat het weten in de reacties. En natuurlijk een prachtig 2016 toegewenst!

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus