Iemand vragen hoe het PR-vak er in de toekomst uitziet, is als iemand vragen het weer van volgend jaar te voorspellen. Het is bijna onmogelijk. Vandaag werkt dit, en morgen is alles anders. Toch deden Denise van Iersel, contentmarketeer bij PostNL en freelancer, en Thea van Unen van Coopr een poging tijdens #SMC070. Voor welke uitdagingen staat het vak en welke ontwikkelingen bepalen de toekomst?
PR zorgt voor verbinding tussen een organisatie en haar publiek, creëert draagvlak en draagt bij aan het opbouwen van waardevolle relaties. Daarom blijft PR belangrijk, nu én in de toekomst. Hoe die toekomst eruitziet, lijkt steeds onzekerder te worden met alle nieuwe (digitale) ontwikkelingen. Schrijven robots straks onze persberichten? Verliezen snelle nieuwtjes hun waarde? Organiseren we nog wel persconferenties voor journalisten?
Uitdagingen van nu
Enkele termen die tijdens de avond vallen, zijn ‘big data’, ‘influencer marketing’ en ‘aandachtsinflatie’. Het zijn ontwikkelingen die nu spelen en invloed hebben op de toekomst. Aandachtsinflatie is een uitdaging waar iedereen in het communicatievak mee te maken heeft. Er zijn meer verhalen en manieren om ze te vertellen dan ooit, maar hoe krijg je ze nog bij het juiste publiek nu algoritmes, non-nieuws en tientallen notificaties bepalen waar we aandacht voor hebben? Ook big data speelt een steeds grotere rol. Hoe meer we kunnen meten, hoe beter we bepaalde keuzes kunnen onderbouwen en uitleggen. Tegelijkertijd is het gevaarlijk om alleen van data uit te gaan: PR blijft een mensenvak.
Ook influencer marketing, eerst omarmd als redding van het PR-vak en nu voorzien van stevige kritiek, blijft belangrijk. De focus verschuift van bereik naar impact (denk aan micro influencers met een kleinere schare volgers, maar specifieke niche) en er is sprake van professionalisering. Waar eerst iedere blogger om een zak geld kon vragen met behulp van een paar cijfertjes, wordt er nu beter gekeken naar de juiste match – wat past bij elkaar en hoe kunnen merk en blogger elkaar helpen?
PR van de toekomst
Hoewel al deze recente ontwikkelingen te maken hebben met nieuwe technologieën en kanalen, is de gedeelde visie tijdens #SMC070 dat we terug moeten naar de basis. Juist nu je zoveel mensen kunt bereiken en smartphones onze beste vrienden zijn, heeft persoonlijk contact veel waarde. ‘Coolblue stuurt na klantgesprekken een handgeschreven postkaartje,’ noemt Thea van Unen als voorbeeld. Maak gebruik van nieuwe ontwikkelingen, maar realiseer je ook dat mensen met mensen praten.
- Professionalisering
De komende tijd zal het PR-vak zich gaan professionaliseren op het gebied van influencer marketing. Het bevindt zich in de fase van volwassenwording en daardoor zullen er steeds betere matches en samenwerkingen ontstaan. - Big data, maar ook 1-op-1 relaties
Juist het verzamelen van gegevens biedt kansen om persoonlijker te worden als merk. Hoe meer big data een rol speelt, hoe meer gepersonaliseerde informatie je kunt aanbieden. - Focus blijft op menselijke kant
In de toekomst zijn er nog meer technologische ontwikkelingen en snufjes waar het communicatievak ‘iets mee moet’. Daarom is het belangrijk om te blijven focussen op de menselijke kant van PR. Het opbouwen en onderhouden van relaties op een persoonlijke manier. Tech is leuk, maar niet de oplossing voor alles.
Hoe speel je in op de toekomst?
- Zoek ambassadeurs in de eigen organisatie
(‘employee advocacy’) - Doe af en toe iets leuks offline
- Word persoonlijker
- Investeer in relevante content waarmee je 365 dagen per jaar waarde toevoegt
- Hecht waarde aan geloofwaardigheid
Hoe de toekomst van PR er ook uitziet, de menselijke kant zal altijd een rol spelen. Robots missen de creativiteit en context die mensen wel hebben, dus voorlopig schrijven we onze persberichten lekker zelf. En we versturen ze ook, want hoewel het allang niet meer het beginpunt van een campagne is, hebben journalisten nog steeds behoefte aan de feiten op een rijtje. Kortom: verdiep je in de nieuwe ontwikkelingen en zet ze in op een manier die bij jouw merk past, maar verlies de mens niet uit het oog.
Foto credits: Bruno Belcastro