Op Facebook vroeg een vriendin advies over haar website. Ze had ‘m zelf gemaakt en postte dat ze wilde weten wat wij ervan vonden. Iemand reageerde: ‘Laat het door een webdesigner bouwen, dan hoef je dat niet te vragen.’ Bij iedere stap die je als ondernemer zet, moet je erover nadenken: zelf doen of toch uitbesteden? Hoe bepaal je of je investeert in een goede website en heldere teksten of dat je een neefje met verstand van internet aan het werk zet?

Ook ik maak me er schuldig aan: zaken zelf willen doen, terwijl ik steengoede ondernemers ken die het minstens zo goed (lees: beter) kunnen. Mijn vorige website bouwde ik bijvoorbeeld zelf door een template te kopen en te customizen. Het geld dat ik daarmee bespaarde, investeerde ik in een logo. Als startende ondernemer met voldoende tijd om zelf zaken aan te pakken en niet genoeg kapitaal om alles uit te besteden, kan dat slim zijn.

Tegelijkertijd betekent het niet dat je zoveel mogelijk zelf moet doen wanneer je er tijd voor hebt. Uiteindelijk kun je alles zelf doen, maar dat kost tijd, je moet nieuwe dingen leren en jezelf ergens in verdiepen. Daarom is het vaak sneller om het door een vakman te laten doen die ervaring heeft en weet hoe het moet.

Één van mijn eerste klanten huurde me een aantal maanden in om zijn social media kanalen op te starten. Een heel gave opdracht met veel vrijheid en ruimte om te experimenteren. Er ontstond veel interactie en de pagina groeide snel. Na de opstartfase besloot de klant het zelf aan te pakken. Hij had gezien hoe het moest, zei hij, en ging er zelf mee verder. Ik gaf wat laatste tips en hield de pagina natuurlijk in de gaten. Na een paar weken zakte het in.

Social media kanalen bijhouden, een website bouwen, teksten schrijven, een logo ontwikkelen; het kost tijd en het vraagt aandacht. Soms kun je die tijd niet vrijmaken. De truc is om te weten waar je zelf goed in bent en wat je beter kunt uitbesteden. Wat kun je zelf, hoeveel tijd heb je, wat is je budget en wat zijn je wensen? En zijn er mensen in je netwerk die je mogelijk kunnen helpen? Een bevriende webdesigner paste een paar dingen op mijn website aan, en in ruil daarvoor redigeerde ik zijn teksten.

Bedenk wat je nodig hebt, wat je daarvan zelf kunt oppakken en besteedt de andere zaken uit. Kun jij die tijd weer anders gebruiken én zijn andere ondernemers blij met jouw opdrachten.

Welke zaken doe jij zelf en wat laat je door iemand anders doen?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus