Hoe begin je met stories op social media?

We zijn gek op verhalen. Kijk maar naar de tijd die je wekelijks besteedt aan Netflix, gesprekken met vrienden, lezen en scrollen door de newsfeed van Facebook. Verhalen zorgen voor herkenning, ontspanning en verbinding. Snapchat speelde handig in op onze onstilbare honger naar echte verhalen en nu volgen ook andere grote mediabedrijven. Vorig jaar lanceerde Instagram de nieuwe feature Instagram Stories en sinds deze week doet WhatsApp precies hetzelfde. Vanaf nu kun je dus verhalen delen via diverse social media, maar hoe begin je ermee?

In 2016 werd duidelijk dat er twee trends zijn waar bedrijven de komende jaren niet omheen kunnen: livestreamen en video. Facebook maakt video’s in de tijdlijn belangrijker door ze aan meer volgers te laten zien en Periscope maakte livestreamen populair. De verhalenfunctie combineert die twee elementen. Door gedurende de dag foto’s en video’s te plaatsen en ‘live’ te gaan, creëer je jouw verhaal dat 24 uur zichtbaar blijft voor volgers. Nu het delen van stories steeds belangrijker wordt en zelfs WhatsApp ermee begint, is het goed om te kijken wat je er als bedrijf mee kunt.

  1. Begin met één kanaal 
    Iets wat veel bedrijven doen, is meteen alle kanalen gebruiken om verhalen te delen. Doe dat niet. Bepaal welk kanaal relevant is voor jouw bedrijf en begin daarmee. Kies voor één kanaal, deel daarop jouw verhalen en ga pas aan de slag met andere kanalen als dit goed gaat. Bedenk dat ieder medium om een andere aanpak vraagt. Bij Snapchat staat fun en luchtigheid centraal, terwijl Instagram bijvoorbeeld beter werkt voor behind the scenes beelden en kortingsacties. Wat de kracht van WhatsApp is moet nog blijken, maar mijn voorspelling is dat het toch vooral een servicegericht medium blijft dat bedrijven goed kunnen inzetten voor klantenservice.
  2. Wat wil je laten zien?
    Delen om het delen is nooit een goed idee. Denk na over welk verhaal je te vertellen hebt. Open je binnenkort een nieuwe vestiging? Neem volgers dan mee in het proces. Is het jouw missie om bepaald gedrag onder jouw volgers te stimuleren (denk aan Dopper: drink genoeg water en vermijd plastic flesjes), deel dan handige tips. Laat vooral zien wat je doet en denk na over rubriekjes die je kunt laten terugkomen. Hou het simpel en dicht bij jezelf.
  3. Zoek een enthousiaste medewerker
    Om de verhalen vanuit jouw bedrijf te kunnen delen, heb je iemand nodig die enthousiast is over het medium en dicht bij het bedrijf staat. Doe het dus zelf, of zoek een enthousiasteling binnen het bedrijf die het leuk vindt om op zoek te gaan naar de leukste verhalen. Enne, geef diegene niet teveel regels mee. Je wilt juist spontane en ongedwongen verhalen delen en het zo min mogelijk inkaderen.

    stories

  4. Leg ideeën vast
    Ben je eruit wie de eerste verhalen zal delen? Organiseer dan een brainstormsessie waarin je met diegene nadenkt over de verhalen die je kunt delen. Schrijf alle ideeën op, zodat je nooit lang zonder inspiratie zit. Niets vervelender dan enthousiast beginnen en vervolgens een tijdlang niets meer laten horen aan je volgers.
  5. Begin
    Uiteindelijk kom je er pas achter of de verhalenfunctie bij jouw bedrijf past, als je ermee begint. Stop dus met het uitstellen en begin vandaag nog met het delen van je eerste verhaal. Als je hebt nagedacht over wat je wilt vertellen en via welk kanaal je dat wil doen, ideeën hebt verzameld en een enthousiaste medewerker hebt gevonden die ermee aan de slag wil, houd niets je meer tegen. Succes!

Experimenteer jij al met het delen van stories?

Rosalinde Markus (1994) is fanatiek blogger en copywriter. Ze studeerde Communicatie en richt zich op nieuwe media en online marketing. Als freelancer helpt ze ondernemers online effectiever te communiceren.