Nu steeds meer bedrijven Facebook inzetten, is het lastiger om op te vallen. Wat kun je doen om volgers aan je te binden en waar zet Facebook in 2018 op in? Deze 4 dingen kun je als bedrijf vandaag nog doen om meer mensen te bereiken met jouw boodschap.

1. Vaker video’s maken

Plaats je weleens een video op Facebook? Zo niet, begin er dan zo snel mogelijk mee. Facebook richt zich in 2018 nog meer op video. Video’s krijgen meer prioriteit, waardoor jouw video’s meer mensen zullen bereiken dan andere berichten. Organiseer een brainstorm met creatieve medewerkers en bedenk mogelijke onderwerpen. Wat is voor jouw doelgroep interessant om te zien? Wat kun je op beeld vastleggen? Vraag jezelf voortaan bij ieder idee af: komt dit idee het beste tot z’n recht met een foto of juist met een video? Als dat laatste het antwoord is: licht, camera, ACTIE!

2. Nieuwe content bedenken

‘Like als je het hiermee eens bent’ of ‘Tag een vriend die ook van katten houdt’; je hebt dit soort berichten vast weleens voorbij zien komen. Deze berichten stimuleren interactie met volgers. Als je hen vraagt om te liken, te delen, te reageren of te taggen, vergroot dat de kans dat ze dat doen. Als je in 2018 deze berichten plaatst, bereik je minder mensen. Facebook vindt namelijk dat ‘engagement bait’ irritant is voor gebruikers en wil dat organisaties het niet langer plaatsen (je leest er hier meer over). Zorg er dus voor dat je nadenkt over andere vormen van content. Welke informatie is interessant voor jouw doelgroep? Wat willen ze weten, waarmee kun je hen verrassen of op een leuke manier de interactie opzoeken?

3. Facebook bots inzetten

Als je op Facebook een vraag krijgt van een volger, wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk op reageren. In het weekend of in de avonduren kan dat lastig zijn en daar heeft Facebook een oplossing voor: een bot die je kunt instellen. Stuurt Karin je een vraag over haar bestelling? Jouw bot stuurt dan een tekst terug die jij hebt ingevoerd. Bijvoorbeeld: Hi Karin, bedankt voor je vraag. We beantwoorden ‘m zo snel mogelijk.’ Ook kun je automatisch bepaalde vragen stellen of een link naar volgers sturen. Handig! In 2018 breidt Facebook de mogelijkheden van bots en Messenger uit, dus maak daar gebruik van.

4. Alleen relevante content plaatsen

Iedere keer dat je Facebook opent, zijn er 15 miljoen berichten voor je geladen. Je ziet ze natuurlijk niet allemaal – maar ze zijn er wel. Het wordt steeds drukker op het populaire platform en daarom is het belangrijk om relevant te blijven. Vul jouw pagina niet met matige berichten, maar met relevante en interessante content waar jouw doelgroep blij van wordt. Hoe relevanter je bent, hoe waardevoller het voor jouw doelgroep is om jou te blijven volgen.

Wat doet jouw organisatie om relevant te blijven op Facebook in 2018? Deel het hieronder in de reacties.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus