Als je onderneemt, waar doe je dat dan? Ondernemen kan overal. Thuis, in een koffiezaakje, in het buitenland en zelfs onderweg. Vanaf het moment dat ik Cup of Copy oprichtte, werkte ik vanuit mijn ouderlijk huis. Als student en beginnend ondernemer was het een veilige oplossing, maar met trots kan ik met je delen dat ik een nieuwe werkplek heb. Nu onderneem ik vanuit mijn eigen huis!

Het begon in december, toen ik mijn doelen voor 2017 opschreef. Een van mijn persoonlijke doelen was om uit huis te gaan. Al langere tijd stond ik ingeschreven bij makelaars en websites die huurwoningen aanboden, maar het lukte niet om een woning te vinden. Vlak nadat ik mijn doelen had opgeschreven, kreeg ik een mail: ‘Gefeliciteerd, u komt in aanmerking voor een huurwoning’. Het bleek om een sfeervolle bovenwoning te gaan in de mooie binnenstad van Gouda. Na de bezichtiging wist ik: dit was het huis waarop ik had gewacht.

Op 21 december kreeg ik de sleutels, waarna het chaotische proces van verhuizen begon. Spullen uitzoeken (neem je schoolagenda’s van vroeger wel of niet mee? En wat doe je met alle lieve verjaardagskaarten die je ooit kreeg?), dozen inpakken, meer uitzoeken, nog meer dozen inpakken, in gedeeltes alle dozen verhuizen, meubels kopen, leren hoe je IKEA-kastjes in elkaar zet en je afvragen of alle spullen ooit in je huis gaan passen.

De uiteindelijke verhuisdatum was 22 januari. Eindelijk kon ik gaan werken vanaf de plek waar ik zoveel tijd in had gestoken. Een bureau, comfortabele stoel, een printer en wat kantoorbenodigdheden; meer was er niet nodig om mijn eigen home office te creëren. Ook de kat is inmiddels aan het huis gewend en komt af en toe nieuwsgierig naast me zitten om te zien waar ik mee bezig ben.
verhuisd

Andere ondernemers vertelden me al dat het echt een verschil zou zijn om een eigen werkplek te hebben. Ze hadden gelijk. Er zitten veel voordelen aan. Door je werk zo’n bewuste en prominente plek in je leven en huis te geven, neem je je werk serieuzer. En doordat je de plek kunt inrichten zoals je zelf wilt, kun je er een ruimte van maken die ervoor zorgt dat je geconcentreerd en gemotiveerd werkt.

Verhuisberichtpng

Waar heb ik op gelet tijdens het maken van m’n werkplek?

  1. Licht
    Voor mij is licht heel belangrijk. Een hele dag werken zonder daglicht maakt niemand gelukkiger, dus besloot ik mijn bureau bij het raam te zetten. Zo kan ik af en toe naar buiten kijken en daglicht houdt een ruimte levendig.
  2. Sfeer
    Een kaal bureau nodigt niet uit om werk te verzetten. Daarom heb ik het aangekleed met een mozaïekplantje, een stijlvolle bureaulamp, een nep schapenvachtje over de bureaustoel en aan de wand een wandrek met mooie kaarten. Zorg ervoor dat je alleen al bij het zien van je werkplek zin krijgt om aan de slag te gaan.
  3. Rust
    Als je werkt, werk je (Facebook is in 99% van de tijd geen werk). Maar dan moet je wel de rust kunnen vinden om met je to-do lijstje aan de slag te gaan. Zet alleen spullen op je bureau die iets toevoegen (tip: planten maken je creatiever) of die je vaak gebruikt tijdens het werken. De rest is onnodige afleiding.
  4. Focus
    Je werkplek moet een ruimte zijn waar je je volledig kunt focussen op wat je aan het doen bent. Omdat mijn werkplek in de woonkamer is, heb ik gekeken naar creatieve oplossingen. Bijvoorbeeld door een grote (en luchtzuiverende) plant naast het bureau te zetten die ervoor zorgt dat ik de televisie amper kan zien. Zo maak ik ook gebruik van de schuine wand die in de kamer staat.

Ik begin dit nieuwe jaar dus vol energie en enthousiasme vanuit mijn eigen huis. Mijn werkplek is af, en ik heb ontzettend veel zin om vanachter mijn bureau mijn onderneming te laten groeien. Mocht je zelf een werkplek hebben ingericht, dan ben ik natuurlijk benieuwd hoe het eruit ziet.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus