Ik geef het toe: ik ben verslaafd. Als ik wakker word, denk ik er meteen aan en de rest van de dag check ik mijn telefoon: is er alweer een nieuwe? Ik heb het over vlogs. Het vloggen bestaat al even, maar is nu pas echt populair bij het grote publiek. Steeds meer mensen vinden het leuk om een kijkje te nemen in het leven van een ander. Vlogs bieden herkenning, zijn persoonlijk en het fenomeen is, door de zogenoemde ‘treitervloggers’, volop in de media. Helaas wel negatief, en dat is jammer.
Livestreamen en vloggen krachtigste online kanalen
Eens in de zoveel tijd ontdekt heel Nederland de impact van social media. Denk aan het meisje uit Haren dat een vinkje vergat en daarmee per ongeluk duizenden mensen via Facebook uitnodigde voor haar feestje. En nu met vloggers Boef en Ismail die bij Pauw en RTL Late Night aanschoven om over hun vlogs te praten die zoveel ophef veroorzaakten. Het vervelende van deze nieuwsberichten is dat het twee voorbeelden zijn waarin social media, en in het bijzonder vloggen, een negatief effect had. Dat is jammer, want vloggen is een prachtig fenomeen.
Ik geloof dat de krachtigste online kanalen op dit moment de kanalen zijn waarop je jezelf en jouw bedrijf laat zien zoals je bent. Denk aan livestreamen via Periscope, uitzenden via Facebook Live en vloggen op YouTube. Vlogs zijn persoonlijke video’s waarin anderen je meenemen in hun dag. Wat doen ze? Wat eten ze? Waar houden ze zich mee bezig? Hoewel vloggen behoorlijk narcistisch kan klinken, zijn er ook YouTubers die het tot ware kunst hebben verheven. Denk bijvoorbeeld aan Casey Neistat die zelfs drones inzet om bijzondere beelden te creëren voor zijn vlogs.
Vlogs hebben impact
We leven in een tijd waarin beeld, en vooral persoonlijk beeld, soms meer impact heeft dan tekst. Daardoor ontstaan er nieuwe manieren om verhalen te vertellen en ook om je leven vast te leggen. Zo vlogde ik dit jaar tijdens mijn vakantie in plaats van na afloop een fotoalbum te maken (op de foto hierboven vlog ik mijn bezoek aan de Mayastad Ek Balam in Mexico). Ook zette ik voor een campagne Facebook Live in – die posts deden het veel beter dan eerdere video’s en foto’s op de pagina. Persoonlijke video’s hebben impact – positief of negatief, afhankelijk van wie de video of vlog maakt. Juist nu vloggen negatief in het nieuws is, is het belangrijk om ook de andere kant te laten zien.
Enzo Knol bezorgt zijn jonge volgers een glimlach met zijn entertainende vlogs. Door Cynthia Schultz gaan jonge meisjes zelfverzekerd de deur uit, Annemerel motiveert je om vaker een rondje hard te lopen, Mascha Feoktistova laat jongeren weten dat drugs niet oké zijn en Cassey Ho spoort kijkers aan om meer te bewegen. Dankzij vlogs leren we van elkaar, leven we voor een dag andermans leven, volgen we yogalessen van de beste docenten en maken we virtuele reizen naar de andere kant van de wereld.
Vlogs kunnen ophef veroorzaken en provoceren, maar ze maken de wereld ook een stukje mooier. Ze hebben impact – en jij als maker bepaalt op welke manier.
Vlog jij al? Deel vooral een link in de reacties.