‘Lieve geweldige lezers, ik ga me definitief meer focussen op YouTube en zal stoppen met bloggen.’ Met die woorden nam beautyblogger Mascha Feoktistova onlangs afscheid van haar lezers. Mascha is één van de grootste Nederlandse bloggers en de eerste die ermee stopt. Haar beslissing zorgde voor opschudding. Al jaren roept men dat bloggen dood is, zou het nu dan echt zo zijn? Heeft het voor ondernemers nog zin om te investeren in zakelijk bloggen?
Van hobbybloggen naar invloed uitoefenen
Zoek op Google naar de woorden ‘blogging is dead’ en je vindt duizenden artikelen. Al in 2007 riepen marketingexperts dat het medium zijn beste tijd achter de rug had. Desondanks nam het bloggen een enorme vlucht, werden de grootste blogs steeds professioneler en veranderden bloggers in heuse ‘social influencers’. Bloggen veranderde van een hobby in een serieuze business.
Nog steeds zetten veel ondernemers bloggen in om bekendheid te krijgen, klanten te werven en zo online steeds zichtbaarder te worden. Bloggen is een populaire manier om het verhaal achter de organisatie te delen, klanten een kijkje achter de schermen te geven en een connectie te maken met het publiek. Nu 2016 bijna voorbij is en het nieuwe jaar om nieuwe (blog)doelen vraagt, rijst de vraag: heeft bloggen nog steeds een functie voor ondernemers?
Zoek het juiste platform
Social entrepeneur Gary Vaynerchuck blogt nog, en noemt het medium allesbehalve dood. ‘It’s as alive as ever. Blogging has simply morphed and changed into a much broader category where blog creation, and the question to where you should be starting a blog, is very different.’ Kortom: bloggen leeft, maar op andere manieren dan vroeger. Bloggen is niet langer alleen teksten publiceren op je eigen website, maar het juiste platform zoeken en daar actief zijn. Bijvoorbeeld microbloggen via Twitter, verhalen delen op Instagram en jezelf iedere dag opnieuw bewijzen in korte Snaps.
Ik geloof dat zakelijk bloggen nog steeds belangrijke voordelen heeft. Ooit las ik de uitspraak: ‘Als je geen kennis deelt, denken mensen dat je die niet bezit.’ Ik zou liever zeggen, als je geen kennis deelt, wetenmensen niet dat je die bezit. Kennis delen is jezelf laten zien, benadrukken waarom jij degene bent waar men moet zijn voor expertise binnen jouw vak. Mensen doen zaken met mensen die ze mogen en vertrouwen. Met een blog bouw je dat vertrouwen op.
Focus niet op content, maar op promotie
Toch begrijp ik wel waarom zoveel goeroes verkondigen dat bloggen zijn beste tijd gehad heeft. Dat komt doordat de focus bij zakelijk bloggen nog te vaak op de content ligt, in plaats van op de promotie. Je kunt een fantastische blogpost schrijven, maar als niemand ‘m kan vinden heb je er weinig aan. Een goed blog bijhouden betekent niet alleen relevante teksten schrijven, maar ook andere kanalen opzoeken om jouw blog te promoten.
De vraag is dus niet langer of je een blog moet starten, maar waar je dat doet. En hoe je vervolgens lezers naar je blog trekt. Als je daar goed over nadenkt, kan een blog heel goed werken en is er geen reden om in 2017 niet met zakelijk bloggen te beginnen.
Wat vind jij van de discussie? Is bloggen dood of juist niet?