Als er een medium is waarvan je niet wist dat je het nodig had, is het Instagram. Alles draait om beeld. Als gebruiker deel je snapshots van je leven die samen laten zien wie je bent en als bedrijf geef je gebruikers een persoonlijk kijkje achter de schermen. Deze week is er goed nieuws: je kunt eindelijk switchen tussen accounts.

Instagram is laagdrempelig, persoonlijk en easy to use

Dat is fijn, want ook voor bedrijven is Instagram een waardevol medium. Het is laagdrempelig (een foto is zo gemaakt en ook mobiele foto’s zijn prima voor Instagram), het voelt alsof je persoonlijk contact hebt met gebruikers en reageren kan snel en makkelijk. Zeker nu steeds meer jongeren van Facebook naar Instagram verschuiven, is het goed om met het medium te experimenteren. En dat is nu makkelijker. Voorheen moest je uitloggen met je persoonlijke account en vervolgens weer inloggen als bedrijf, nu kun je met één klik switchen tussen accounts.

Hoe je dat doet? Zorg dat je ingelogd bent op Instagram, ga naar je profiel en klik op je instellingen rechtsboven. Als je naar onderen scrolt, zie je de optie ‘account toevoegen’. Zodra je dat gedaan hebt, kun je switchen tussen verschillende accounts. Om dat te doen, ga je opnieuw naar je profiel en klik je op je gebruikersnaam. Daar kun je selecteren welk account je wilt gebruiken.

Look at me when you’re scrolling… Photo by Mark Wagtendonk.#KLM

Een foto die is geplaatst door KLM Royal Dutch Airlines (@klm) op

Enjoy the whole enchilada with #Nutella.

Een foto die is geplaatst door Nutella (@nutella) op

Mooie foto’s van jouw product? Het mag op Instagram

Instagram is heel toegankelijk doordat het zo visueel is. Daarom is het perfect voor fotografen, kunstenaars, of bedrijven met fysieke producten. Hoewel je als bedrijf op Facebook snel kritiek krijgt wanneer je opzichtig producten of diensten promoot, kan het op Instagram wel. Zolang de foto’s mooi zijn of onderdeel van een verhaal, is er niemand die dat erg vindt.  Zo plaatst Nutella vooral foto’s van eten waar de hazelnootpasta in verwerkt is en zie je bij KLM de mooiste foto’s van vliegtuigen.

Ook als je diensten levert of producten die het niet zo goed doen op beeld, kun je Instagram inzetten. Geef volgers een kijkje achter de schermen. Hoe maak je het product? Waar maak je het product? Hoe ziet je werkplek eruit? Neem volgers mee tijdens een drukke dag, stel ze vragen en deel waar je mee bezig bent.

Gebruikers op Instagram volgen je ter vermaak, om op de hoogte te blijven, geïnspireerd te raken en om te zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat.  Experimenteer, kijk af bij andere bedrijven en bedenk: wat zou jij leuk vinden om te zien als leek? Je ziet vanzelf waar volgers op reageren en wat ze aanspreekt. Door de positiviteit en het visuele van het medium, is het echt iets anders dan Facebook of Twitter. En nu je kunt switchen tussen accounts, is er geen reden meer om het niet uit te proberen.

Hoe gebruik jij Instagram?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus