Als je net begint met ondernemen, zit je vol vragen. Het ondernemerschap is spannend en brengt nieuwe situaties met zich mee. Hoe ga je daarmee om? In Behind the business ga ik in op die vragen en laat ik zien waar ik als freelancer mee worstel. Deze keer: moet je als ondernemer altijd bereikbaar zijn voor klanten?

Het is heerlijk om ’s ochtends te fitnessen. Dan is het rustig in de sportschool en begin je vol energie aan een nieuwe werkdag. Laatst haalde ik na afloop van mijn sportsessie m’n telefoon uit het kluisje en had ik een gemiste oproep van een klant. ‘Helaas neem je niet op, maar jij bent natuurlijk ook druk…’ De voicemail zorgde ervoor dat ik me bezwaard voelde. De klant nam de moeite om mij te bellen en ik nam niet op omdat ik op de loopband stond.

Sinds ik freelancer ben, staat mijn mobiel vrijwel nooit meer op stil. Ieder telefoontje kan immers een nieuwe opdracht zijn of een dringende vraag vanuit een klant. Wel merk ik dat dit me soms moeite kost. Ik houd ervan om af en toe geconcentreerd te werken en dan mijn mobieltje in een andere ruimte te leggen of om ontspannen een film te kijken in de bioscoop zonder het idee te hebben dat ik 24/7 bereikbaar moet zijn.

Hoe doen anderen dat? Hoe doe jij dat? Als starter voel ik de drang om mezelf te bewijzen en dus altijd bereikbaar te zijn voor het geval een klant me nodig heeft. Ooit liep ik in Amsterdam toen ik een mailtje kreeg van een klant over een spoedklus. Ik heb het dichtstbijzijnde internetcafé opgezocht om als een razende aan de opdracht te werken zodat ik het dezelfde dag nog kon sturen.

Een andere ondernemer zei tegen me dat de grootste misvatting over ondernemen is dat je je eigen uren kunt indelen. Om zes uur verlaat hij zijn kantoor, maar zijn mobieltje staat nooit uit. Zeker als starter deel je niet zelf je uren in, dat doen je klanten voor je. Ondernemen vraagt een continue staat van alertheid, want als jij niet bereikbaar bent dan is er wel een ander die opneemt.

Het blijft een dilemma: om goed je werk te kunnen doen is het nodig om je soms af te sluiten en geconcentreerd te werken, maar mensen verwachten van je dat je 24/7 bereikbaar bent. Hoewel ik denk dat je je daar als starter nooit helemaal aan kunt onttrekken, heeft het ook met lef te maken. Erop durven vertrouwen dat klanten bij jou komen, ook als je een keer niet opneemt.

Misschien is het voor starters belangrijker om 24/7 bereikbaar te zijn dan voor doorgewinterde ondernemers. Wat ook kan, is een andere oplossing zoeken. Bijvoorbeeld dat je tot zes uur telefonisch bereikbaar bent en de rest van de avond alleen per mail. Wat vind jij, moet je als ondernemer altijd bereikbaar zijn?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus