Als je net begint met ondernemen, zit je vol vragen. Het ondernemerschap is spannend en brengt nieuwe situaties met zich mee. Hoe ga je daarmee om? In Behind the business ga ik in op die vragen en laat ik zien waar ik als freelancer mee worstel. Deze keer: waarom schamen we ons om geld te vragen voor wat we doen?
‘Waarom doe je het niet gratis?’
Geld vragen voor wat je doet. Het blijft een dingetje in onze Nederlandse cultuur waarin je bescheiden hoort te zijn, vooral niet moet opvallen en zeker niet moet denken dat je beter bent dan de rest. Tijdens één van mijn eerste verkoopgesprekken (zullen we daar een ander woord voor verzinnen?) vroeg een potentiële klant waarom ik als freelancer werkte. Waarom was ik hiermee begonnen, wat wilde ik? Mijn antwoord was het eerste dat in me opkwam: ‘Ik wil mensen helpen.’ Veel mensen weten niet zo goed wat ze met social media of andere vormen van communicatie aan moeten, dus daar help ik hen graag bij. De klant was niet onder de indruk. ‘Als je zo graag wil helpen, waarom doe je het dan niet gratis?’
Ik stond met mijn mond vol tanden, maar in feite is het natuurlijk heel simpel: om dezelfde reden dat die klant zijn diensten niet gratis verleent. We leven in een maatschappij waar geld het belangrijkste betaalmiddel is en dus nodig is om een leven op te bouwen en jezelf – en eventueel een gezin – te kunnen onderhouden. We hebben geld nodig, simple as that. Als je geld kunt verdienen met iets waar je goed in bent én wat je leuk vindt, dan is dat prachtig. Tegelijkertijd voelt het soms alsof ik me moet verantwoorden voor het feit dat ik iets wil verdienen, juist omdat ik schrijven en online communicatie zo leuk vind. Best gek, toch?
Toen ik vorig jaar de startersdag van de Kamer van Koophandel bezocht, zat één zaal tjokvol. Alle stoelen waren bezet en op alle mogelijke plekken in de ruimte stonden ondernemers. Waarom er zoveel belangstelling was? De presentatie ging over het bepalen van je (uur)tarief. Het is iets waar ik heel erg mee worstelde toen ik net voor mezelf begon – en nog steeds vraag ik me weleens af wat ik ergens voor moet rekenen. Reken je teveel, te weinig, is je klant tevreden en net zo belangrijk: ben jij zelf tevreden?
Hoeveel ben je waard?
Ik las ergens dat je tarief uitdraagt hoeveel je jezelf en jouw dienst of product waard vindt. Daar zit iets in. Als starter én als student voelde ik nogal eens de druk om laag in te zetten. Soms zelfs zo laag dat ik er eigenlijk niets aan overhield, omdat het aantal uren dat ik erin stak totaal niet in verhouding stond met het bedrag dat ik ervoor kreeg. Daar leer je van. Je leert er vooral van om kritisch en tegelijkertijd liefdevol naar jezelf te kijken. Hoeveel ben ik waard? Hoeveel vind ik mezelf waard? Hoe waardevol is wat ik te bieden heb voor anderen?
We schamen ons voor het feit dat we geld vragen voor wat we doen. Zullen we daarmee stoppen? Vanaf nu zeggen we iedere keer als we een offerte versturen tegen onszelf: jij bent dit waard. Jij kan de ander verder helpen en dat daar iets tegenover staat is logisch. Zo help je elkaar. Jij helpt de klant met een probleem en andersom helpt de klant jou om de huur te betalen. Tenslotte ben je gaan ondernemen omdat je anderen iets te bieden hebt. Omdat anderen op zoek zijn naar hulp en je ervan uit mag gaan dat ze graag betalen voor degene die het probleem weet op te lossen. Natuurlijk betekent dit niet dat je altijd ieder uurtje moet factureren of veel meer moet vragen dan gebruikelijk is in jouw branche, maar jouw diensten zijn iets waard. Jij bent iets waard.
Wat precies, dat bepaal je zelf. En als iemand anders van mening is dat het ook gratis kan, dan is dat prima. Alleen dan moet hij of zij op zoek naar iemand anders die a) geen huur hoeft te betalen of b) niet dezelfde kwaliteit levert die jij kan leveren. Hoewel het een groeiproces is en het altijd lastig is om jezelf op waarde te schatten, mogen we best wat meer vertrouwen in onszelf hebben. Of we daarmee beter zijn dan de rest? Niet per se. Maar of we ons dan moeten schamen voor ons tarief? Absoluut niet (en dit moet je nu net zo vaak herhalen totdat je er zelf in gelooft).
Vind jij het lastig om geld te vragen voor wat je doet?