Op YouTube verschijnt iedere minuut vierhonderd uur aan materiaal. Wie kan dat nog bijhouden? We proberen onze tijd beter in te delen om zo meer tijd over te houden voor wat we belangrijk vinden. De populariteit van boeken als Getting Things Done en The Four Hour Workweek bewijst dat. Tegelijkertijd publiceren we meer online dan ooit: er komt dagelijks meer informatie bij dan we tot ons kunnen nemen. De oplossing? Minder creëren en meer cureren.

Van creatie naar curatie: het schijnt de trend voor 2016 te zijn. Niet meer informatie toevoegen aan de grote berg informatie die al te vinden is online, maar informatie cureren: interessante informatie selecteren en daar waarde aan toevoegen. Zoals links delen naar gelezen artikelen en ze van commentaar voorzien. Of lijstjes delen over een onderwerp, iets waar Upcoming heel goed in is.

Ik geloof erin dat meer publiceren niet per se beter is. Als je iets alleen online zet om je website te updaten of iets te kunnen delen op social media, doe het dan niet. Zorg ervoor dat wat je publiceert, waarde heeft voor jezelf en anderen. Er zijn mensen die veel én goed publiceren – zoals dagelijkse blogger Elja Daae – maar dat werkt niet voor iedereen. Dus publiceer, maar met mate.

Tegelijkertijd is curatie niet het antwoord op de information overload. Waarom? Omdat we mensen zijn. We willen onszelf creatief uiten en erkenning voor wat we doen. Creëren is iets maken vanuit het niets. Cureren is iets toevoegen aan wat al bestaat. Het is allebei waardevol, maar zelf creëren geeft meer voldoening.

De Dutch Network Group noemt curatie een trend om de volgende reden: alles is al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Daar ben ik het niet mee eens. Als we dat geloven en massaal stoppen met het maken van nieuwe dingen, lopen we prachtige creaties mis. Jouw ervaringen, verhalen en invalshoeken zorgen ervoor dat je anders denkt, schrijft of spreekt. Daarom is er niets mis met creëren. Sterker nog, onze creaties vormen deze tijd.

Als curatie de trend is, laten we dan vooral de balans zoeken tussen creatie en curatie. Ons best doen om een selectie te maken, eerdere creaties te delen en onze kijk erop te geven. Maar ook persoonlijke verhalen blijven delen op een manier die waardevol is voor anderen. Zodat we iets toevoegen aan alle informatie die er is en bestaande informatie inzichtelijk maken. Het web is een schatkamer. En wij moeten op zoek naar het goud. Of het zelf toevoegen.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus