‘To improve is to change; to be perfect is to change often.’ Dit zijn niet mijn woorden, maar de woorden van Winston Churchill. Hoewel verandering niet altijd een verbetering hoeft te zijn, is het wel belangrijk om te veranderen. Veranderen betekent vernieuwen, uit je comfortzone stappen, experimenteren en daardoor mogelijk groeien. Toch houden we niet van verandering. Dat bleek wel toen Instagram halverwege mei ineens besloot het logo te veranderen. Van vintage en vertrouwd veranderde het logo in modern en kleurrijk. ‘Verander het terug’ smeekten gebruikers onder de aankondiging. ‘Het oude logo is beter!’

Het is lang geleden dat een nieuw logo zoveel stof deed opwaaien dat zelfs offline iedereen het meekreeg (techblog Mashable verzameldeeen aantal negatieve reacties). Na de overname door Facebook kon een verandering natuurlijk niet uitblijven. Zelf legt Instagram de verandering als volgt uit: Our updated look reflects how vibrant and diverse your storytelling has become.’ Persoonlijk denk ik dat de vernieuwing vooral het doel heeft om de groeiende groep jonge gebruikers aan te spreken. Instagram is enorm populair. Van de 2,1 miljoen Nederlanders die de app gebruiken, is meer dan de helft jonger dan 19 jaar. Het lijkt dus een logische stap om van retro en ouderwets naar hip en minimalistisch te gaan.

Waarom is het accepteren van een verandering en het mogelijk als een vooruitgang zien zo moeilijk? Vernieuwing en experimenteren vormden juist de basis voor sociale netwerken die nu heel populair zijn, waaronder Instagram en Snapchat. Niet voor niets daalt het gebruik van gevestigde netwerken als Facebook en Twitter onder jongeren, zij zoeken naar nieuwe apps die hen iets anders kunnen bieden dan ze al kennen. Marissa Higgings van Bustle denkt dat deze nieuwe look juist past bij de tijd waarin we leven en de kern van het netwerk: ‘[Instagram is] an app that brings an old medium (photography) into the new world of technology every day.’

Hoewel ik ook moest wennen aan het nieuwe uiterlijk van de app en ‘m niet per se mooi vind staan tussen de andere apps op m’n telefoon, begrijp ik waarom Instagram het logo heeft veranderd. In een tijd waarin we nieuwe banen creëren, technologische ontwikkelingen sneller gaan dan ooit en alles altijd in beweging is, is het logisch dat een app meebeweegt en zich aanpast. Ook als het gaat om fundamentele of iconische aanpassingen zoals het logo. In dit artikel op Medium legt Head of Design Ian uit waarom het logo veranderd is.

Goed, Instagram heeft een nieuw logo en daar is niet iedereen blij mee. Maar of dat ook gevolgen heeft voor de populariteit van het medium? Social entrepeneur Gary Vaynerchuck denkt van niet: ‘If anyone actually cares about Instagram’s design changes, then they don’t realize that Instagram is a business and not a museum. […] While a logo is an important part to a brand’s identity, it’s not everything. […] What’s important to remember is that a logo will always be trumped by the quality of the product.’

Kortom, hoewel veranderingen ophef kunnen veroorzaken en niet altijd positief worden ontvangen, hoeft dat niet erg te zijn. Bij alles wat je doet zijn er mensen die er iets van vinden, die er wel of juist niet blij mee zijn en dat aan de hele wereld laten weten. Zolang je blijft vernieuwen en niet ‘vastroest’ in oude ideeën of gewoontes, kun je het niet fout doen. Als je online iets doet of onderneemt, moet je (af en toe) veranderen, anders beland je op de tiende pagina van Google of zoeken we met z’n allen naar the next big thing. Veranderen hoort er dus bij, en het is tijd dat iedereen die online onderneemt dat accepteert. Veranderen mag, juist zonder toestemming van je volgers.

Wat vind jij van het nieuwe logo van Instagram?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus