Twitter is out. Dat hoor ik van een docent tijdens een college internetmarketing. Ik schrijf het op mijn collegeblok met een vraagteken erachter. Is Twitter echt out? Op internet verschijnen steeds vaker artikelen met koppen als ‘Twittergebruik neemt af’ en ‘Twitter verliest aan populariteit’, maar zegt dat iets over de effectiviteit van het medium?

De meest waardevolle online gesprekken voer ik op Twitter. Onlangs was ik bij de boekpresentatie van Karin Ramaker. Ze schreef een boek over bloggen voor zzp’ers, Beter Bloggen. Via Twitter sprak ik met online bekenden af om samen naar de uitgeverij te lopen waar de release plaatsvond. Ik leerde hen kennen via Twitter, maar het bleek ook in het echte leven te klikken.

Dat is het mooie aan Twitter: je kunt met iedereen in contact komen. Je kunt de hoofdredacteur van een krant een tweet sturen of een bekende blogger een vraag stellen. Je ontmoet nieuwe mensen en kunt een relatie met hen opbouwen. Je krijgt snel de juiste informatie, als je de juiste mensen volgt. Je kunt je mengen in gesprekken door #hashtags in de gaten te houden. Twitter is niet out, Twitter is in, als je weet hoe je het moet gebruiken.

Twitter groeit niet zo snel als andere social media. Ook in Nederland blijft het aantal gebruikers achter bij bijvoorbeeld de grote aantallen van Facebook. Twitter heeft hier 2,8 miljoen gebruikers en slechts 1 miljoen daarvan logt dagelijks in.

Hoewel groei belangrijk is, zegt het niet alles. Kleine nicheblogs kunnen net zo waardevol zijn (soms zelfs waardevoller) dan blogs met miljoenen lezers. Het is een mantra in de marketing: het gaat er niet om hoeveel mensen je bereikt, het gaat erom dat je de juiste mensen bereikt. Het is niet het aantal gebruikers dat Twitter interessant maakt, maar juist de persoonlijke contacten, de toegankelijkheid en de snelheid van het medium.

In dat opzicht is Twitter absoluut gegroeid. Het begon als een medium waarop je deelde wat je at en je onvrede aan de wereld kenbaar maakte. Inmiddels gebruiken we het veel serieuzer. We delen vaknieuws, tweeten met bedrijven, zien wat er speelt in in ons land, mengen ons in waardevolle gesprekken en delen de leukste inhakers in 140 tekens. En voor webcare is het medium onmisbaar. We verwachten dat (grote) bedrijven op Twitter aanwezig zijn en onze vragen daar snel beantwoorden.

Mijn docent gebruikt Twitter niet. Daarom begrijp ik zijn uitspraak – als je het medium niet goed kent, is het logisch om uit de berichten over dalende gebruikersaantallen die conclusie te trekken. Geef het een kans, gebruik het medium een tijdje actief, onderzoek wat die 2,8 miljoen mensen aantrekt. Dan ontdek je dat de uitspraak dat Twitterout is, te haastig is.

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus