Niemand heeft tijd voor nieuwsbrieven. Open je Gmail en bekijk hoeveel nieuwsbrieven je de afgelopen dagen hebt ontvangen. Hoeveel van die nieuwsbrieven heb je aandachtig gelezen of zelfs maar geopend? Dat bedoel ik. De meeste nieuwsbrieven zijn saai, te lang of zelfs vervelend – en jezelf afmelden ook. Toen ik me onlangs uitschreef, kreeg ik de melding: ‘Je bent gek als je het doet, maar vul je e-mailadres in als je geen updates meer wil ontvangen.’ Hoe voorkom je dat een nieuwsbrief uitgroeit tot iets negatiefs?

Zou jij je nieuwsbrief lezen?
Het grappige is dat nieuwsbrieven in deze tijd, nu je iedere minuut van de dag wel iets nieuws kunt lezen van je favoriete blogger, juist belangrijker zijn. Voor jezelf, omdat je daarmee e-mailadressen verzamelt en een lijst opbouwt, maar vooral omdat je nog meer het contact met de lezer opzoekt. Goede nieuwsbrieven versterken de band die de lezer met jou heeft – en andersom, als jouw lezers de moeite nemen om op jouw nieuwsbrief te reageren.

De crux is dat je zelf echt zin moet hebben om je nieuwsbrief te maken. Je moet er enthousiast over zijn, ervoor gaan zitten en denken: ‘Yes, ik neem weer even de tijd om iets te delen met mijn lezers.’ Ik heb bij bedrijven gewerkt die de nieuwsbrief als een ‘moetje’ beschouwden. Iedere maand ‘moest’ het weer en dan kreeg een medewerker de taak om een ellenlang epistel in elkaar te zetten dat door hoogstens tien mensen gelezen werd. Dat werkt niet.

Wat wel werkt? Iets anders proberen. Lezers verrassen. Het doen omdat het goed voelt, niet puur omdat je denkt dat het je klanten oplevert. Een aantal bloggers, waaronder Elja Daae, heeft sinds kort een nieuwsbrief. Op Twitter raakte ik met Elja en Charlotte (van Charlotte’s Law) in gesprek over nieuwsbrieven en de vorm. Elja giet het in de vorm van een mini-blog en wisselt dat mogelijk af met lijstjes van de meest gelezen artikelen op haar blog of artikelen die ze zelf waardevol vindt. Charlotte probeert iedere keer andere content te bieden dan wat op haar blog te lezen.

Nieuwsbrieven zijn lastig. Als je ze te vaak stuurt, haken lezers af en als de content niet verfrissend of nieuw genoeg is, raak je ze ook kwijt. Nieuwsbrieven maken is een soort bloggen in optima forma. Je bent zo goed als je laatste nieuwsbrief – valt het tegen, dan rekenen je lezers je er keihard op af. Maar andersom geldt ook: is ie goed, dan blijven lezers bij je terugkomen en groeit de connectie.

Tegelijkertijd moet je het gewoon eens proberen. Wissel van gedachten met je lezers over het onderwerp waarin jullie beide geïnteresseerd zijn. Vertel over wat jij dacht, las, zag of hoorde. Nieuwsbrieven zijn nog steeds waardevol, de kunst is alleen om uit te vinden in welke vorm je jouw nieuws het beste kunt gieten. Dat hoeft allang niet meer een ellenlang epistel te zijn – liever niet zelfs.

Heb jij een nieuwsbrief? Zo ja, wat zet je erin?

Rosalinde Markus

Auteur Rosalinde Markus

Meer berichten van Rosalinde Markus